Kysely: Eurooppalaiset haluavat vaatebrändien tekevän enemmän eettisyyden eteen – Ostoksilla työntekijöiden olot ja ympäristö unohtuvat silti usein

Viidessä EU-maassa 77 prosenttia ihmisistä velvoittaisi muotibrändit lailla kunnioittamaan ihmisoikeuksia. Vähemmistö kuitenkin miettii asiaa silloin, kun on itse ostoksilla.

Suurin osa viiden EU-maan kuluttajista on sitä mieltä, että muotibrändien on tärkeää vähentää toimintansa vaikutuksia tarttumalla globaaliin köyhyyteen, ilmastonmuutokseen, ympäristöongelmiin ja sukupuolten epätasa-arvoon.

Asia selviää kampanjaryhmä Fashion Revolutionin Ipsos MORI -tutkimusyhtiöllä teettämästä nettikyselystä, johon osallistui 5 000 ihmistä Isossa-Britanniassa, Saksassa, Ranskassa, Italiassa ja Espanjassa.

Useimmat vastaajat olivat sitä mieltä, että hallitusten pitäisi asettaa muotibrändit vastuuseen toimintansa sosiaalisista ja ympäristöön liittyvistä vaikutuksista. 77 prosenttia vastaajista ajatteli esimerkiksi, että muotibrändit pitäisi velvoittaa lailla kunnioittamaan tuotteidensa valmistajien ihmisoikeuksia.

Suurin osa vastaajista kaipasi lisätietoa siitä, mistä raaka-aineiden materiaali tulee, miten vaatteet on valmistettu ja mitä brändit tekevät minimoidakseen vaikutuksensa ympäristöön ja suojellakseen työntekijöiden oikeuksia.

”Muotiteollisuuden muutoksen tahti ei ole riittävän nopea, ja se heijastuu kuluttajien asenteisiin. Ihmisillä on välitön, emotionaalinen tarve tietää enemmän siitä, miten heidän vaatteensa on tehty, että ne eivät ole vahingoittaneet ympäristöä tai niitä valmistaneita ihmisiä ja että niitä ei ole testattu eläimillä. Ja he haluavat hallitusten panevan brändit ja jälleenmyyjät vastuuseen varmistaakseen, että tämä tapahtuu”, sanoo Fashion Revolutionin politiikkajohtaja Sarah Ditty.

Toisaalta vähemmistö vastaajista ajatteli sosiaalisia tai ympäristöllisiä vaikutuksia ostaessaan vaatteita itse: 38 prosenttia kertoi huomioivansa sosiaaliset vaikutukset 37 prosenttia ympäristön, kyselystä selviää.

Monessa Euroopan maassa on viime vuosina vaadittu lakia, joka velvoittaisi yritykset kunnioittamaan ihmisoikeuksia. Yritysvastuulakihankkeita on meneillään muun muassa Ranskassa, Sveitsissä, Saksassa ja Alankomaissa. Myös Suomessa on käynnissä järjestövetoinen kampanja, jossa vaaditaan yritysvastuulakia.

YK:lla on yrityksille tarkoitetut vapaaehtoiset ohjeet ihmisoikeuksien kunnioittamisesta, mutta tuoreen selvityksen mukaan monet isot pörssiyhtiöt eivät noudata niitä.

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!