Näkökulmat

  -henkilökuva

Tekoäly-Drakea ja jäljitelmä-Oasista: ”Miten toimitaan, jos artisti ei ole itse osallistunut kappaleen tekoon, vaikka hän siinä selvästi esiintyykin?”

Tekoälyllä tuotettu musiikki on aiheuttanut kevään aikana keskustelua. Esimerkiksi yksi AI:n ja puhesynteesin avulla tehdyistä suosioon nousseista kappaleista poistettiin suoratoistopalveluista. Tekoälymusiikki herättää kysymyksiä muun muassa tekijänoikeuksista, kirjoittaa Karri Miettinen kolumnissaan.

Tekoäly saavutti huhtikuussa kyseenalaisen merkkipaalun. Ensimmäinen A.I.:n ja puhesynteesin avulla tuotettu kappale poistettiin suoratoistopalveluista. Se muistutti erehdyttävästi sen jäljittelemiä artisteja. Drake ja The Weeknd kuuluvat maailman striimatuimpien artistien joukkoon ja heidän ”lauluaan ja räppäämistään” kuultiin Ghost Writer-nimisen tekijän julkaisulla.

Todellisuudessa kumpikaan ei osallistunut kappaleen tekoon. Sekä teoksen lyriikka että lauluosuudet olivat keinoälyn avulla toteutettuja. Väitetään, että Drake olisi kappaleen kuultuaan itsekin kysynyt, esiintykö hän kappaleella vai ei. Heart On My Sleeve -biisiä ehdittiin striimata muutamassa päivässä yli 10 miljoonaa kertaa, ennen kuin se vedettiin alas.

Tekoälymusiikki herättää erinäisiä kysymyksiä muun muassa tekijänoikeuksista. Pohjois-Amerikan lainsäädäntö tuntee right to publicity -käsitteen, eli oikeuden omaan nimeen, ulkonäköön, ääneen ja identiteettiin. Tällaista lakia ei ole esimerkiksi Suomessa. Euroopassa ja länsimaissa yleisesti intellektuaalisilla oikeuksilla on kuitenkin suhteellisen vahva suoja.

Tyypillisesti musiikillisen teokseen liittyy säveltäjän, sanoittajan ja sovittajan oikeudet (joita Suomessa valvoo Teosto), sekä äänitteeseen liittyvät muusikon, laulusolistin, kapellimestarin ja tuottajan oikeudet (joita valvoo Gramex). Mutta miten toimitaan, jos artisti ei itse asiassa ole itse osallistunut kappaleen tekoon, vaikka hän siinä selvästi esiintyykin?

Kaikki riippuu ensikädessä levy-yhtiön ja artistin reaktiosta. Heart On My Sleeve -kappaleen kohdalla toimittiin aggressiivisesti. Kappale vedettiin nopeasti alas ja tekijää kohtaan nostettiin syyte, jonka seurauksena tämä joutuu tilittämään artisteille kappaleen tuottaman voiton.

Joskus jäljitelmä itse asiassa kasvattaa aidon asian arvoa.

Reaktio voi olla myös päinvastainen. Englantilainen Aisis on tekoälyn avulla toteutettu bändikokeilu, joka esittää Oasis-yhtyeen ”kadonneita kappaleita”. Biisit kuulostavat erehdyttävästi legendaariselta brittipop-yhtyeeltä.

Etenkin tekoälyn tuottamat lauluosuudet kuulostavat aivan Liam Gallagherilta. Laulaja itse riemastui.

”I sound mega! Kuulostan mahtavalta!”, hän twiittasi heti jäljitelmä-Oasiksen kappaleet kuultuaan. Gallagher ei ollut ensimmäisenä haastamassa tekijöitä käräjille, vaan ymmärsi kokeilun viihdearvon. Joskus jäljitelmä itse asiassa kasvattaa aidon asian arvoa.

Räppärit Cledos ja Ibe julkaisivat hiljattain, toteutetun ensimmäisen suomalaisen tekoälyavusteisen singlen Kauemmas. Tässä artistit käyttävät taitavasti keinoälyn ympärillä vellovaa hypeä.

Kappale on saanut uteliaat kuulijat arvailemaan mikä osa teoksesta on tekoälyn luomaa ja mikä inhimillisen ihmisen aikaansaannosta.

Kirjoittaja on rapmuusikko ja kirjailija.

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!