Tuore raportti peräänkuuluttaa lenkkari- ja tennarifirmoilta vastuullisuutta: Yksikään 15 firmasta ei ole sitoutunut elämiseen riittävään palkkaan

Eettisen kaupan puolesta ry:n tuoreessa vertailussa ainoa suomalaisbrändi on hollantilaisomisteinen Karhu, joka ei saa yhtään pistettä. ”Merkittävä ongelma alalla on vastuullisuus- ja viherpesu”, selvityksessä todetaan.

Lenkkari- ja tennarifirmoilla on paljon parannettavaa ympäristö-, ilmasto- ja ihmisoikeustyössään, sanoo Eettisen kaupan puolesta ry (Eetti).

Järjestön tänään ilmestyneen, 15:ta suurta lenkkari- ja tennaribrändiä käsittelevän raportin (pdf) mukaan kaikki brändit kuuluvat viisiportaisella asteikolla kahteen huonoimpaan kategoriaan.

Peräti kuusi brändiä ei saanut vertailussa yhtään pistettä. Parhaiten pärjäsivät Adidas, Nike, Reebok ja Puma, jotka saivat kukin kuusi pistettä 18:sta.

Selvityksen mukaan moni brändi ylpeilee vastuullisuudellaan, mutta käytäntö on toista.

”Merkittävä ongelma alalla on vastuullisuus- ja viherpesu. Useat brändit viestivät sivuillaan, sosiaalisessa mediassa ja mainoksissa tavoilla, jotka luovat mielikuvaa vastuullisuudesta. Näitä tapoja ovat ympäripyöreät sanamuodot, luontokuvasto ja väittämät, joiden takeeksi brändit tarjoavat vähän faktaa”, järjestön tiedotteessa todetaan.

Raportissa tutkittiin brändejä sen perusteella, mitä ne kertovat verkkosivuillaan ilmasto-, ympäristö- ja ihmisoikeustyöstään. Ilmasto-osiossa pisteitä sai esimerkiksi uusiutuvan energian käytöstä, ympäristöosiossa vastuullisesti tuotetuista raaka-aineista. Ihmisoikeustoimien kohdalla tarkastelltiin esimerkiksi tietoja elämiseen riittävästä palkasta.

Selvityksen mukaan yksikään yrityksistä ei ole sitoutunut maksamaan tuotteitaan valmistaville työntekijöille elämiseen riittävää palkkaa, vaikka kengät valmistetaan yleensä maissa, joissa minimipalkka on kaukana elämiseen riittävästä palkasta. Puolet arvioiduista brändeistä ei julkaise edes tehdaslistojaan.

Parhaiten vertailussa pärjäsivät isot yritykset, jotka ovat jo aiemmin olleet kansalaisjärjestöjen kampanjoinnin kohteena. Esimerkiksi Puma, Adidas ja Asics saivat pisteitä hiilijalanjälkensä pienentämisestä, Puma myös uusiutuvan energian käytöstä.

Vastuullisten raaka-aineiden käytöstä puolestaan kunnostautui Ethletic, jonka käyttämistä materiaalista yli 90 prosenttia on vastuullisia, kuten luomupuuvillaa.

Vertailussa oli mukana yksi suomalaisbrändi, nykyisin hollantilaisomisteinen Karhu. Se ei saa vertailussa yhtään pistettä. Verkkosivuilla ei ole lainkaan vastuullisuusosiota eikä sivuilta käy ilmi edes se, missä sen kengät on valmistettu, raportissa kerrotaan.

Eetti on aiemmin arvioinut samalla metodilla vaatebrändejä. Esimerkiksi viime syyskuussa julkaistussa raportissa 15 brändiä 35:stä pääsi kahteen parhaaseen kategoriaan.

Kenkäbrändien huonot tulokset viestivätkin siitä, että alan vastuullisuus on jäänyt vähälle huomiolle viime vuosina, järjestö toteaa.

Maailmassa valmistetaan noin 24 miljardia paria kenkiä vuosittain. Noin 90 prosenttia on peräisin Aasian halvan työvoiman maista.

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!