Selvitys: Vaatejättien avoimuus on parantunut, mutta yhä alle puolet julkistaa tehdaslistansa

Monet tutut vaatebrändit saavat hyvät pisteet Fashion Revolution -kampanjan avoimuusvertailussa. Avoimuus ei silti vielä tarkoita eettisyyttä vaan on vasta askel sen suuntaan, raportissa muistutetaan.

Yhä useampi muotibrändi ja -jälleenmyyjä kertoo yleisölle, missä sen myymät vaatteet valmistetaan. Osuus on viime vuosina hieman kasvanut, mutta parannettavaa on yhä paljon, selviää tällä viikolla julkaistusta vaatealan avoimuustutkimuksesta Fashion Transparency Indexistä.

Indeksin taustalla on Fashion Revolution -kampanja, jonka tarkoituksena on kannustaa suuria vaatebrändejä avoimuuteen väärinkäytöksiin puuttumiseksi. Se selvittää, mitä vaatebrändit kertovat esimerkiksi työoloista ja toimintansa ympäristövaikutuksista, ja asettaa ne paremmuusjärjestykseen sen mukaan. Mukana oli tänä vuonna 250 brändiä.

Parhaat pisteet saa H&M, 73 prosenttia. Sen jälkeen tulevat C&A, Adidas ja Reebok, Esprit, Marks & Spencer ja Patagonia, jotka kaikki saavat vähintään 60 prosenttia pisteistä. Luksusbrändeistä parhaiten pärjää Gucci, joka sai 48 prosenttia pisteistä.

Nollassa prosentissa ovat Bally, Belle, Elie Tahari, Heilan Home, Jessica Simpson, Max Mara, Mexx, Pepe Jeans, Tom Ford ja Youngor.

Brändien saama keskimääräinen pistemäärä on selvityksen mukaan vain 23 prosenttia maksimista. Määrä on silti kaksi prosenttiyksikköä parempi kuin viime vuoden selvityksessä. Lisäksi jo 40 prosenttia brändeistä julkistaa jo tiedon siitä, missä sen vaatteet ommellaan ja viimeistellään. Vielä viime vuonna näin teki 35 prosenttia tutkituista brändeistä.

Käsittelypaikkoja julkaisevien osuus on noussut 19 prosentista 24:ään ja raaka-aineiden valmistajat julkaisevien osuus viidestä prosentista seitsemään.

”Kuten indeksissä on nähty ennenkin, brändit julkaisevat enemmän tietoja politiikastaan kuin siitä, miten ne ovat edistyneet puuttumisessa liiketoimintansa ja tuotantoketjunsa sosiaalisiin ja ympäristöllisiin kysymyksiin”, raportissa todetaan.

Se muistuttaa, ettei raporttia pidä käyttää oppaana ostoksille mennessä, sillä avoimuus ei vielä tarkoita vastuullisuutta varsinaisessa toiminnassa. Silti sitä tarvitaan, jotta väärinkäytöksiin voitaisiin puuttua.

”Yritysten on mahdotonta varmistaa, että ihmisoikeuksia kunnioitetaan, työolosuhteet ovat asianmukaiset ja ympäristöä suojellaan, jos ei tiedetä, missä tuotteet on tehty”, raportissa muistutetaan.

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!