Uusi kampanja haastaa suomalaiset puhumaan ennakkoluuloistaan

Olenko rasisti? -kampanjassa muun muassa yhteiskunnalliset vaikuttajat kertovat, mitä ennakkoluuloja heillä on.

Suomen Pakolaisapu on avannut uuden kampanjan, jonka tarkoituksena on saada suomalaiset keskustelemaan ennakkoluuloistaan ja siitä, miten asenneilmapiiri maahanmuuttajia kohtaan muutetaan myönteisemmäksi.

Olenko rasisti? -kampanjassa muun muassa suomalaiset ihmisoikeuspuolustajat ja yhteiskunnalliset vaikuttajat kertovat avoimesti omista ennakkoluuloistaan. Mukana ovat muun muassa Tuomas Enbuske, Iikka Kivi, Risto E.J. Penttilä, Nasima Razmyar ja Elisabeth Rehn.

Tavoitteena on rohkaista suomalaisia muuttamaan asenteitaan sekä vähentää ihmisryhmien välistä vastakkainasettelua.

”Kokemuksemme perusteella paras tapa purkaa ennakkoluuloja ja negatiivisia asenteita on niistä keskusteleminen. Ennakkoluulot eivät ole muuttumattomia ajatusrakennelmia, vaan sosiaalisen ympäristömme, kulttuurimme ja kokemustemme kautta syntyneitä asenteita, joihin voidaan vaikuttaa”, sanoo Pakolaisavun toiminnanjohtaja Annu Lehtinen.

Kampanjan taustalla on EU:n perusoikeusvirasto FRA:n viime vuoden lopulla julkaisema tutkimus, jonka mukaan Suomi on yksi Euroopan syrjivimmistä maista. Pakolaisapu sanoo seuranneensa jo vuosien ajan vähemmistöryhmiin kohdistuvan keskustelun polarisoitumista ja kielteisen asenneilmapiirin kehittymistä. Suurin osa syrjinnästä ei sen mukaan ilmene ääriliikkeiden mielenosoituksissa, vaan arjessa: koulussa, työnhaussa tai julkisessa liikenteessä. Usein ennakkoluulot ovat tiedostamattomia.

”Varmasti jokainen meistä on joskus aloittanut lauseen ’En ole rasisti, mutta’. Kampanjalla haluamme herättää keskustelua siitä, että ennakkoluuloja on aivan kaikilla. Tärkeintä on tiedostaa ennakkoluulonsa ja päättää olla toimimatta niiden pohjalta”, Lehtinen sanoo.

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!