Yhä useammat yritykset hinnoittelevat hiilipäästönsä

Yhdysvaltalaisselvityksen mukaan monet yritykset maksavat hiilipäästöistään vakuuttaakseen sijoittajat siitä, että ne ovat tietoisia ilmastonmuutoksen aiheuttamista riskeistä.

Kasvava määrä yrityksiä on ryhtynyt hinnoittelemaan sisäisesti hiilidioksidipäästönsä. Tavoitteena on valmistautua ilmastonmuutoksen liiketoiminnalle aiheuttamiin riskeihin sekä rahoittaa vähäpäästöisiä ratkaisuja, käy ilmi tuoreesta yhdysvaltalaisselvityksestä.

Ilmastonmuutokseen ratkaisuja kehittävän Centre for Climate and Energy Solutionsin tekemän selvityksen mukaan hinnoittelussa on monenlaisia tapoja. Monet yritykset esimerkiksi mittaavat hiilidioksidipäästönsä ja maksavat sitten jokaista tonnia kohti tietyn summan.

Esimerkiksi ohjelmistojätti Microsoft maksaa sähkönkulutuksensa sekä työntekijöiden lentomatkojen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä 5–10 dollaria tonnilta. Tuotto käytetään uusiutuvan energian ostamiseen, energiatehokkuuden lisäämiseen, e-jätteen kierrätykseen sekä päästökompensaatioiden ostamiseen, tutkimuksessa kerrotaan.

Päästöjen vähentämisen lisäksi hiilen hinnoittelun tarkoituksena on vastata osakkeen omistajien huoleen ilmastonmuutoksen aiheuttamista riskeistä. Samalla muun muassa lisätään kilpailukykyä, valmistaudutaan tulevaisuudessa voimaan astuvaan sääntelyyn sekä osoitetaan vastuullisuutta, tutkimuksessa kerrotaan.

Hiilipäästöjen hinta vaihtelee paljon: 2 dollarista jopa 893 dollariin per tonni. Hinta itsessään ei kuitenkaan ole välttämättä tärkeä, vaan hinnoittelu on signaali siitä, että yritys on ymmärtänyt päästöillä olevan kustannuksia, tutkimuksessa kerrotaan.

Tutkimus perustuu muun muassa yritysten kanssa tehtyihin haastatteluihin sekä aiempaan tutkimustietoon.

Esimerkiksi viime vuonna tehdyn tutkimuksen mukaan yli 1 200 yritystä ympäri maailman on ryhtynyt tai ryhtymässä sisäiseen hiilipäästöjen hinnoitteluun, mikä on lähes neljänneksen enemmän kuin edellisvuonna. Useimmat tulevat Pohjois-Amerikasta ja Euroopasta, mutta myös Brasilian, Kiinan, Intian, Meksikon ja Etelä-Korean yritykset ovat kiinnostuneita hiilen hinnoittelusta, tutkimuksessa kerrotaan.

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!