Fazer siirtymässä eettiseen kaakaoon

Suomen suurin makeisyhtiö seuraa päätöksessään kansainvälisiä suurtuottajia.

Suomen suurin makeistuottaja Fazer aikoo siirtyä tuottamaan suklaata ainoastaan eettisesti sertifioidusta kaakaosta vuoteen 2017 mennessä. Se ei ole kuitenkaan päättänyt, mitä sertifikaattia se aikoo käyttää – jos mitään.

”Kestävä kehitys ja sosiaalinen vastuu ovat osa yhtiön filosofiaa”, sanoo Tom Lindblad, Fazer Makeisten toimitusjohtaja.

Tänä vuonna tehty päätös seuraa kahden ison suklaantuottajan kintereillä. Nestlé ja Cadbury ilmoittivat viime vuonna, että ne tulevat käyttämään osassa tunnetuimpia suklaamerkkejään ainoastaan Reilun kaupan kaakaota.

”Aiomme kertoa kuluttajille valinnoistamme, mutta emme ole vielä tehneet päätöksiä tuotteisiin tulevista tiedoista”, Lindblad sanoo.

Hankintakriteerit tulevat pohjaamaan Maailman kaakaosäätiön standardeihin. Washingtonissa sijaitseva järjestö koostuu kaakaoteollisuudesta ja tavarantoimittajista.

”Fazerin kestävän kaakaon vaatimukset perustuvat Maailman kaakaosäätiön kriteereihin: tulokseen, ihmisiin ja planeettaan. Oma lisäkriteeriimme on jäljitettävyys”, sanoo Lindblad.

Sertifikaatteja vai itsesääntelyä?

Fazer tuottaa vuodessa 25 000 tonnia suklaata. Puolet raaka-aineesta tulee Ecuadorista, puolet Länsi-Afrikasta. Yhtiö tekee jo nyt yhteistyötä norsunluurannikkolaisen Biébyn kylän kanssa. Viljelijöitä tuetaan ”vastuulliseen ja järkevään ympäristön hoitoon”.

”Haluamme olla läsnä ja tarjota konkreettista tukea ja samalla oppia, kuinka asiat toimivat käytännössä”, Lindblad sanoo.

Fazer ei osta kaakaopapuja suoraan viljelijöiltä, vaan jalostettuja kaakaotuotteita eurooppalaisilta hankkijoilta, joita se ei paljasta. Yritys kuitenkin vakuuttaa, että sillä on käytössään vahva tarkistusjärjestelmä, johon kuuluu hankkijoiden auditointi.

Kansainvälisten sertifiointien myöntäjät, kuten reilun kaupan Fairtrade Labeling Organisation ja Rainforest Alliance takaavat tuottajille maailman markkinahintaa paremman tuoton kaakaosta. Sen vastineeksi viljelijöiden on täytettävä ehdot, joihin kuuluu muun muassa lapsityövoiman välttäminen.

Viime vuosikymmeninä suklaateollisuutta ovat ravistelleet raportit lapsityövoiman käytöstä. Yhdysvalloissa tehtiin vuonna 2001 lakiehdotus, jonka mukaan maassa myytävässä suklaassa tulisi olla merkintä siitä, ettei valmistuksessa ole käytetty orja- tai lapsityövoimaa.

Suklaateollisuus, mukaan lukien Maailman kaakaosäätiö, vastusti ehdotusta. Se piti parempana itsesäätelyä ja vapaaehtoisten standardien luomista. Ne piti julkistaa vuoteen 2005 mennessä. Aikarajat on kuitenkin ylitetty monta kertaa.

”Melkein kymmenen vuotta alkuperäisen aloitteen jälkeen edistymisen puute on valitettavan ilmeistä, joten lisätoimia tarvitaan”, sanoo Janne Sivonen, Suomen Reilun kaupan edistämisyhdistyksen tiedotuspäällikkö.

Julkaistu Maailman Kuvalehti Kumppanissa 7-8/2010.

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!