• 25.5.2007

    Pääosassa valkoinen mies

    Valkoinen "heteromiesrotu" tähdittää viihdeteollisuuden tarinoita. Tv ja elokuvat rakentavat kuvansa valkoisten miesten silmien kautta, sillä suurin osa tuottajista, käsikirjoittajista ja ohjaajista on juuri heitä.

  • 25.5.2007

    Havannan jokapäiväinen näytelmä

    Kuubaa katsellaan ja maa tarkastelee itsekin itseään helposti tietynlaisten linssien kautta. Kuvia ovat esimerkiksi: vallankumous, köyhyys, asukkaiden elämänhalu tai uupumus, rappeutuvat rakennukset ja puiset jalkakäytävät.

  • 25.5.2007

    Pellevalistus ottaa luulot pois

    Guatemalassa hiv- ja aids-valistus on vapaaehtoisten harteilla. Kansan parissa kiertävät pellet jakavat
    tietoa ja murtavat ennakkoluuloja.

  • 25.5.2007

    Maamiinamuseossa

    Avarassa huoneessa on esillä vanhaa armeijan kalustoa: maamiinoja, raketteja, veitsiä ja kranaatteja.

  • 25.5.2007

    Oma elämä turistikohteena

    Emilio Gonzáles tutustuttaa ulkopaikkakuntalaiset kaoottisen kotikaupunkinsa helmiin - kohteisiin, joita muut käskevät välttelemään.

  • 25.5.2007

    Rakentaminen uhkaa Viktorian putouksia

    YK:n kulttuurijärjestö UNESCO uhkasi viime vuoden lopussa poistaa Viktorian putoukset maailmanperintölistaltaan, jos niiden lähelle rakennetaan turistikylä.

  • 25.5.2007

    Tappelua kukkotappelusta

    Härkätaistelut ja kukkotaipelut ovat kohta katoava perinne Venezuelassa - jos lakiesitys vain hyväksytään.

  • 25.5.2007

    Loma toisilla

    Loma on maailman köyhälle enemmistölle vain haave. Jo nyt eteläisessä Afrikassa yli puolet väestöstä elää alle dollarilla päivässä. Sillä ei kartuteta lomabudjettia.

  • 25.5.2007

    Beniniläinen menestystarina: Voodoo

    Vanhoista kauhuelokuvista tuttu voodoo-sana tuo mieleen mustan magian ja tikkujanukkeihin pisteleviä noitia. Beninissä syntynyt voodoo on kuitenkin voiman, toivon, ja yhteisöllisyyden lähde kymmenille miljoonille länsiafrikkalaisille.

  • 25.5.2007

    Median kehitysmaakuvat

    Median kuva kehitysmaista on yhä yksipuolinen: hunnutetut musliminaiset kohtaavat nuoret desing-kiinattaret. Missä ääripäiden välillä on todellinen kuva elämästä nykypäivän kehitysmaissa?