• 8.11.2010

    ”Saarnaamisesta” Suomen ja EU:n ulkopolitiikassa

    Ulkoministeri Alexander Stubb on ollut otsikoissa kannanotoillaan tarpeesta välttää ”saarnaamista” yhteistyössä nousevien mahtimaiden kuten Kiinan kanssa.

  • 25.10.2010

    Mitä marjanpoimijoille jäi käteen?

    Thaimaalaisten marjanpoimijoiden kesän saalis jäi heikoksi. Poimijat ansaitsivat kolmen kuukauden yhtäjaksoisesta työskentelystä Suomessa usein vähemmän kuin työstään kotimaassa. Työpäivät venyivät jopa yli 20-tuntisiksi ja työskentelyolosuhteet olivat ala-arvoisia.

  • 25.10.2010

    Terveisiä Kajaanista!

    Kajaanilaiset rakastavat kotiseutuaan, mutta varautuvat siihen, että viimeinen lähtijä sammuttaa valot. Sitä odotellessa järjestöt ja taideväki yrittävät tehdä kaupungistaan paremman paikan elää.

  • 3.9.2010

    Kolumni: Mätäkuun juttuja

    Jos kadulla kerjääminen halutaan kieltää tai jopa kriminalisoida, on olemassa suuri joukko lainsäädäntöteknisiä ratkaisuja, joilla tämä voidaan tehdä oikein. Lain pitää olla täsmällinen ja tarkkarajainen.

  • 3.9.2010

    Kirja-arvio: Vain kunnian tähden

    Anja Snellman: Parvekejumalat. Otava 2010.

  • 3.9.2010

    Paperittomien Eurooppa

    Helsingissä luvattoman maahanmuuttajan on piileskeltävä kellareissa, kun Gentin kaupungissa Belgiassa paperiton voi esiintyä julkisesti teatterissa. Paperittomat-kirja kertoo eurooppalaisten paperittomien tarinoita.

  • 3.9.2010

    Henkilökuvassa: Kauppa 
se on mikä kannattaa

    Tuulia Syvänen vei Suomessa 
reilun kahvin vaihtoehtoputiikeista 
marketin hyllyille. Nyt pitäisi tehdä sama temppu maailmalla.

  • 3.9.2010

    Outo maailma

    Hitler houkuttelee seuraajia Mongoliassa, liian pelottava kummistustalo, nainen huijasi ex-miestään halkovauvalla yms.

  • 3.9.2010

    Kulttuuripalat

    Esa Salmisen Leposija Kilimakitossa, Isaac Julienin Ten Thousand Waves, yms.

  • 3.9.2010

    Puhekupla: Paras ja paras

    Ehkä suomalaisten suuri viisaus on juuri valittamisessa ja tyytymättömyydessä. Kun tarpeeksi montaa on ärsyttänyt tarpeeksi kauan, joku on tehnyt jotain.