16.8.2023
Tutkimus: Auttaminen on osa ihmisyyttä
Tulos osoitti, että lähes 80 prosenttia avunpyynnöistä toteutettiin kulttuurista riippumatta.
16.8.2023
Tulos osoitti, että lähes 80 prosenttia avunpyynnöistä toteutettiin kulttuurista riippumatta.
15.8.2023
Suoratoiston aikakaudella perinteiset levymyyntilistaukset eivät enää päde.
14.8.2023
Jukka Eskola, Timo Lassy ja Abdissa Mamba Assefa tutustuivat toisiinsa 1990-luvulla ja viettivät paljon aikaa Punavuoren klubeilla. Vuosien mittaan heistä kaikista on tullut kansainvälisesti arvostettuja eturivin muusikoita.
12.8.2023
28-vuotias valokuvaaja Esther Ruth Mbabazi kasvoi Ugandassa, jonka tarinoita ulkomaailmalle kertoivat lähinnä länsimaalaiset. Hän toivoo, että jatkossa tilaisuuden saavat yhä useammin afrikkalaiset itse.
10.8.2023
Hiphop on suosituinta musiikkia nuorten keskuudessa Mosambikissa. Alan harvoja naistähtiä katsotaan seksin värittämin silmin, ja maassa käydään keskustelua, onko räppäri viihdyttäjä vai aktivisti. Maailman Kuvalehti vieraili maan ensimmäisessä hiphop-konferenssissa.
9.8.2023
Kansa ei ole milloinkaan omistanut kansanmusiikkia, jos kansalla tarkoitetaan kansallisvaltiota, tiettyä etnisyyttä tai kieliryhmää. Kansanmusiikin tyylit, sävelmät ja tekijät ovat aina menneet heittämällä yli rajojen, musiikkitoimittaja Mika Kauhanen kirjoittaa.
7.8.2023
Kambodžan perinteisen musiikin säilyttämistä tehdään marginaalissa: orpolasten ja sokeiden keskuudessa. Tässä yhtälössä kaikki kuitenkin voittavat.
20.6.2023
Tekoälyllä tuotettu musiikki on aiheuttanut kevään aikana keskustelua. Esimerkiksi yksi AI:n ja puhesynteesin avulla tehdyistä suosioon nousseista kappaleista poistettiin suoratoistopalveluista. Tekoälymusiikki herättää kysymyksiä muun muassa tekijänoikeuksista, kirjoittaa Karri Miettinen kolumnissaan.
19.6.2023
Siinä missä pianisti Seppo Hovi peräänkuuluttaa melodiaa, harmoniaa ja rytmiä, Maustetyttöjen Kaisa Karjalainen fokusoi teksteihin ja omaan juttuun. Yhdestä asiasta he ovat samaa mieltä: muusikkous on ammattinimike.
14.6.2023
Kimaltavasta K-popista paljastuu ensivilkaisun jälkeen räikeitä epäkohtia, mutta silti sen suosio kasvaa. Mikä tekee ristiriitaisesta K-popista niin houkuttelevaa? Ja voimmeko me ulkopuolisina kritisoida korealaisen kulttuurin tuotetta?