Artikkelikuva
Khadar Ayderus Ahmed tuo Sodankylään uuden lyhytelokuvansa The Earth Has Ears. Esitys on elokuvan maailman ensi-ilta.

Elokuvan juhlaa ilman yhtään punaista mattoa: Sodankylän elokuvajuhlat täyttää 40 vuotta – Katso, mitkä Suomen ensi-illat voit nähdä jo Sodankylässä

Sodankylän elokuvajuhlat täyttää 40 vuotta. Yöttömässä yössä nähdään elokuvia, jotka muualle Suomeen tulevat vasta myöhemmin.

Nolla punaista mattoa, nolla auringonlaskua eikä ainuttakaan iltapukua. Sodankylän elokuvajuhlat on poikkeuksellinen leffafestari. Elokuvia katsotaan viisi vuorokautta kellon ympäri, eikä pimeästä salista ulos astuessa aina hahmota, onko päivä vai yö, sillä valoa riittää tauotta.

Elokuvan ystävät todennäköisesti hyrisevät juhlavuonna tyytyväisinä. Ohjelmistossa on tekijävieraiden elokuvia vuosien varrelta, klassikoita sekä uusinta uutta. Seuraavat viisi elokuvaa saavat Suomen ensi-iltansa juuri Sodankylässä.

Humaani sotalyhäri ilman ammuskelua

Helsingin Jakomäessä kasvanut Khadar Ayderus Ahmed nousi maailmanmaineeseen kirjoittamallaan ja ohjaamallaan elokuvalla Guled ja Nasra (2021). Se oli maailman ensimmäinen Cannesiin kutsuttu somaliksi puhuttu elokuva. Sodankylään nykyisin Pariisissa asuva Ahmed lähettää 13-minuuttisen lyhytelokuvansa The Earth Has Ears. Esitys on sen maailman ensi-ilta.

”Tulisin todella mielelläni Sodankylään, mutta olen parhaillaan Etiopian Jijigagassa valmistelemassa seuraavaa pitkää elokuvaani”, Khadar kirjoittaa Maailman Kuvalehdelle.

Guledin ja Nasran tapaan myös The Earth Has Earsissa teemana on haudankaivuu ja kielenä somali, mutta päähenkilöinä sotaa vastustavat naiset.

Muut suosituksemme ovat pitkiä fiktioelokuvia.

Tanssinopettajan kamppailu

Samoin kuin Khadar Ahmed, myös iranilainen Nader Saeivar käsittelee ohjaamassaan elokuvassa The Witness naisten vastarintaa ja väkivallan vastaista kamppailua, mutta tekee huomattavasti raadollisemmin kuin Ahmed. Rikosdraamaelokuvan päähenkilö on eläkkeelle jäänyt tanssinopettaja Tarlan, jota esittää Maryam Boubani.

Tarlan näkee vaikutusvaltaisen ystävänsä murhan, mutta jää yksin, kun poliisi ei ota rikosta tutkittavaksi. Vaikuttavat tanssikohtaukset rinnastuvat vapaustaisteluun. Viime vuonna valmistunut teos sai Venetsian elokuvajuhlilla yleisön palkinnon.

Iranilaisen Nafer Saeivarin rikosdraamaelokuvan päähenkilö on eläkkeelle jäänyt tanssinopettaja Tarlan, jota esittää Maryam Boubani.

Yksinäisenä kaupungissa

Ranskalaisen Léonor Serraillen käsikirjoittaman ja ohjaaman draaman päähenkilö on 27-vuotias Ari (Andranic Manet), jonka elämä suistuu raiteiltaan. Hänen opettajaopiskelunsa keskeytyy, isä heittää kotoa ja kaupunki on kodittomalle karu.

Elokuvan kerronta on runollista ja dokumentaarisuuteen viittaavaa, tunnelma melankoloinen. Arin yksinäisyys ei onneksi ole lopullista.

Léonor Serraille saapuu Sodankylään itsekin, ja yleisölle näytetään myös hänen aiemmat elokuvansa. Kaikki kolme ovat kansainvälisiä menestyksiä. Vuonna 2022 valmistunut Mother and Son kertoo Serraillen oman anopin tarinan. Hän muutti Norsunluurannikolta Pariisiin kahden pienen pojan kanssa yksinhuoltajana ja elokuvassa käydään läpi vaiheita parin vuosikymmenen verran.

Ranskalaisen Léonor Serraillen käsikirjoittaman ja ohjaaman draaman päähenkilö on 27-vuotias Ari, jota näyttelee Andranic Manet.

Ansaitseeko ero juhlat?

Espanjalainen Jonás Trueba vie katsojan parisuhdekeskusteluihin. Käsikirjoittamiseen osallistuneet Itsaso Arana ja Vito Sanz näyttelevät hyvissä väleissä eroavaa pariskuntaa Alea ja Alexia, jotka kutsuvat kavereitaan erojuhliinsa.

Puhelimessa, baareissa ja ravintoloissa käytävät keskustelut ovat intensiivisiä. Elokuvan nimi Other Way Around viittaa siinä kuultavaan väitteeseen, että naimisiinmenon sijaan kannattaisi juhlia eroja. Ennen Sodankylää tämä elokuva on esitetty Suomessa jo Rakkautta ja Anarkiaa -festivaaleilla.

Espanjalaisen Jonás Trueban elokuvassa Other Way Around juhlitaan eroa. Toista pääosaa näyttelee Itsaso Arana.

Komedia Ceaușescun kauden murtumisesta

Jouluvalmistelut menevät uusiksi, kun Romanian totalitarismi ja Ceaușescun aikakausi romahtaa yhden ainoan päivän aikana.

Bogdan Mureșanun käsikirjoittama ja ohjaama tragikomedia The New Year That Never Came vie katsojan vuoteen 1989 ja seuraa kuuden henkilön yhteen lomittuvia käänteitä historiallisena päivänä. Viime vuonna valmistunut epookkielokuva kaappasi Venetsian festivaaleilla peräti kolme palkintoa.

Bogdan Mureșanun ohjaama tragikomedia The New Year That Never Came vie katsojan Romaniaan vuoteen 1989.

Sodankylän elokuvajuhlat, 11.–15. kesäkuuta 2025.

Lisätietoja: https://msfilmfestival.fi/

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!