Artikkelikuva
Pnielin koulun koulupuvut ovat punaiset ja Nomdzamon harmaat. Lasten vanhemmat joutuvat ostamaan koulupuvut itse, mutta kuluihin on mahdollista saada tukea hyväntekeväisyysjärjestöiltä.

Kirjeenvaihtaja

Pnielin koulussa syödään aamupalaa, kun naapurissa Nomdzamossa ei ole tarpeeksi oppikirjoja – Etelä-Afrikassa perusopetuksen taso vaihtelee koulun rahoituksen mukaan

Pnielin ja Nomdzamon peruskoulut ovat samassa pihapiirissä, mutta ne eroavat toisistaan valtavasti. Eron luo se, että ensimmäinen saa enemmän rahoitusta kuin jälkimmäinen. Pnielin ja Nomdzamon henkilökunta kertoo koulujensa arjesta.

Kellot soivat kahdeksalta ja lapset ryntäävät kouluun. Punaisiin koulupukuihin pukeutuneet lapset asettuvat jonoihin ison koulurakennuksen eteen. Harmaapukuiset lapset odottavat opettajia konteista tehdyissä luokkahuoneissa.

Pnielin kylässä lähellä Stellenboschia toimii kaksi koulua samassa pihapiirissä. Pnielin koulussa opiskellaan englannin lisäksi afrikaansiksi ja Nomdzamon koulussa taas xhosaksi.

Etelä-Afrikassa valtiorahoitteiset peruskoulut on luokiteltu viiteen tasoon (quentil). Eniten rahoitusta saavat tason viisi koulut ja vähiten rahoitusta tason yksi koulut. Pnielin koulu on luokiteltu tasolle kolme ja Nomdzamon koulu tasolle yksi.

Pnielin koulun rehtori Peter Hendrick on työskennellyt koulussa seitsemän vuotta. Pian 60 vuotta täyttävä Hendrick muistaa, kun valtion koulujen rahoitustasot otettiin käyttöön vuonna 1994. Hendrick muistaa myös apartheidin ajan, jolloin hän itse oli opiskelija.

“Pystyin haaveilemaan vain muutamista ammateista, kuten sairaanhoitaja, poliisi ja opettaja”, Hendrick kertoo.

Hendrick päätti opiskella opettajaksi, mutta lähin ”värillisten” korkeakoulu South Cape College oli yli 400 kilometrin päässä hänen kotoaan. Opettaja oli yksi niistä harvoista ammateista, joiden opiskeluun värilliseksi kutsutulle väestölle myönnettiin lainaa.

“Olen tyytyväinen uraani, mutta nykylapsilla pitäisi olla paljon paremmat mahdollisuudet opiskella.”

Mies kävelee katua pitkin.
Pnielin koulun rehtori Peter Hendrick toivoisi koulun saavan lisää rahoitusta esimerkiksi uusiin tietokoneisiin. Koulussa on tietokoneluokka, mutta koneita ei ole tarpeeksi yhdelle kokonaiselle luokalle lapsia.
Nainen seisoo kontin edessä.
Noxolo Mthwa on ollut Nomdzamon koulun rehtori sen perustamisesta lähtien. Ennen kuin koulu siirrettiin Pnielin koulun viereen kontteihin, se sijaitsi lähellä olevan Bocshendalin viinitilan mailla.

Koulujen rahoitusperusteissa otetaan huomioon oppilaiden taustat ja koulun ympäristö. Ykköstasolle kuuluvan Nomdzamon koulun oppilaat ovat kotoisin Stellenboschin isoimmasta townshipistä Kayamandista.

“Oppilaat kulkevat tänne pitkän matkan kouluun joka aamu, koska Kayamandin kouluissa ei ole tilaa”, kertoo Nomdzamon rehtori Noxolo Mthwa.

Rehtori Mthwa on työskennellyt koulussa vuodesta 2004, eli sen perustamisesta lähtien. Vuonna 2010 koulu siirrettiin Pnielin koulun viereen.

Nomdzamossa ei ole tarpeeksi koulukirjoja, joten monet tehtävät kopioidaan paperille vihkoon liimattavaksi. Kun koulun kopiokoneesta loppuu muste, sitä ei ole heti varaa vaihtaa. Silloin opettajat menevät käymään Pnieliin ja toivovat, että heidän koneella voisi kopioida.

“Ikävä kyllä olemme riippuvaisia Pnielistä.”

Nomdzamossa opiskelee noin 230 oppilasta ja opettajia on kahdeksan. Pnielin koulussa taas opiskelee noin 700 oppilasta ja opettajia on 19.

Koulun keittäjä hämmentää isossa kattilassa porisevaa soppaa.
Nomdzamon koulun keittäjä Nomfusi Pitola valmistelee lapsille maksuttoman kouluruuan joka päivä.
Omena ja lautaselinen maissimussia pienessä kipossa.
Maissimuussi eli samp on hyvin perinteinen lisuke Etelä-Afrikassa.

Lounas syödään kouluissa kello kymmenen ja yhdentoista välillä. Pnielin koulun oppilaat ovat saaneet jo aamupalaksi puuroa. Molemmissa kouluissa lounaaksi tarjoillaan maissimuussia (samp), papuja ja hedelmä. Pnielin lounas on maustettu soijakastikkeella.

Pnielin koulun erityisopettaja Patience Jacobs on kotoisin läheisestä townshipistä Languitocista, kuten suurin osa koulun oppilaistakin.

“Alue on alunperin rakennettu läheisten viinitilojen työntekijöille, mutta nykyään töitä ei riitä kaikille”, Jacobs kertoo.

Jacobs arvioi, että suurin osa oppilaiden vanhemmista eli Languitocin asukkaista on työttömiä. Alueella on paljon ongelmia esimerkiksi alkoholin ja huumeiden käytön kanssa. Ongelmia on myös lasten keskuudessa.

Jacobs auttaa tunnistamaan keskittymis- ja oppimisvaikeuksia ja tukee lapsia niissä. Lapsen vieminen lääkäriin diagnosoitavaksi on kuitenkin vanhempien tehtävä. Suurimmalla osalla ei ole siihen varaa.

Oppilaiden keskuudessa yleistä on myös sikiön alkoholioireyhtymä (FAS). Tämä tarkoittaa, että lapsen äiti on käyttänyt alkoholia raskauden aikana.

“Sen näkee lasten käytöksestä ja jopa kasvoista”, erityisopettaja Jacobs kertoo.

Nomdzamon koululla ei ole omaa erityisopettajaa, mutta opettajat voivat aina pyytää neuvoa Pnielissä työskentelevältä Jacobsilta.

Nainen istuu pöydän ääressä ja kirjoittaa vihkoon.
Erityisopettaja Patience Jacobs täyttää rehtori Peter Hendrickin tavoin pian 60 vuotta ja on jäämässä eläkkeelle. Hän on syntynyt, työskennellyt ja elänyt lähes koko elämänsä Pnielissä ja erityisesti Languitocissa.
Koulun oppilas istuu maassa ja leikkii legoilla.
Patience Jacobsille ei ole määrätty luokkaa, vaan hän auttaa oppilaita pienissä ryhmissä ja oppilaan kanssa kahden kesken. Hän auttaa myös tunnistamaan Nomdzamon oppilaiden oppimisvaikeuksia.

On englannin oppitunti. Nomdzamon kolmannen luokan luokanopettaja Luleka Bhenyane on jakanut luokan kolmeen ryhmään oppilaiden taitotason mukaan. Tasoeroja löytyy etenkin siksi, että jotkut oppilaat puhuvat äidinkielenään englantia ja toiset xhosaa.

Enganninkielen osaaminen on tärkeää koulumenestyksen kannalta. Keväisin kaikki oppilaat ympäri maan tekevät loppukokeet, jotka ovat viimeistään kolmannesta luokasta eteenpäin englanniksi.

“Tietenkään oppilaillani ei ole samoja edellytyksiä hakea lukioon tai korkeakouluun kuin korkeampien tasojen tai yksityiskoulujen oppilailla”, Bhenyane toteaa.

Etelä-Afrikassa on hyvin tavallista lähettää lapsi yksityiskouluun, jos vanhemmilla on siihen varaa. Kumpikaan Pnielin kylässä sijaitseva koulu ei vaadi vanhemmilta koulumaksuja, mutta koulupuvut ja -kuljetuksen vanhemmat maksavat itse.

Opettaja opettaa luokkaa, joka istuu lattialla hänen edessään.
Nomdzamon opettaja Bhenyane kertoo, että osalla oppilaista on vaikeuksia lukea omaa äidinkieltään, eikä koululla ole resursseja tukea heitä tarpeeksi.

Koulujen tulevaisuus ja yhteistyö on epävarmaa. Pnielin rehtori Hendrick toivoisi valtion ottavan vastuuta etenkin Nomdzamon koulusta.

“He ovat samassa vesi- ja sähköverkossa kanssamme, mutta kapasiteetti ei riitä edes oman koulun tarpeisiin.”

Nomdzamon rehtori toivoisi, että tulevaisuudessa kaikille olisi edes tarpeeksi koulutarvikkeita, kyniä ja kumeja. Lisäksi oppilaiden käyttöön tarvittaisiin maksuton nettiyhteys koulun alueelle. Sitten lapset voisivat ottaa mahdolliset omat puhelimet kouluun mukaan ja harjoitella internetin käyttöä.

“Se on välttämätön taito tänä päivänä.”

Jutun on kirjoittanut Maailman Kuvalehden Etelä-Afrikan kirjeenvaihtaja.

Kuva Pnielin koulun pihasta ja rakennuksista.
Pnielin kylän kirkko perusti koulun vuonna 1843. Koulu on kasvanut vuosien varrella ja nyt siellä on noin 700 oppilasta.

Kuva konteista rakennetusta Nomdzamon koulusta.
Kesäisin lämpötila Etelä-Afrikassa voi nousta 40 asteeseen. Nomdzamon koulu on rakennettu konteista, joita ei ole eristetty. Ilma sisällä on kesäisin tukalan kuuma ja talvisin kylmä.

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!