Malilais-suomalainen yhtye SINIMUSO syntyi osana hanketta nimeltä World Wide Women – naismuusikot rajojen ylittäjinä ja tulevaisuuden rakentajina. Yhtyeen liimana on naisten välinen solidaarisuus maailmassa.
Esikoislevyllä Mali on maista niskan päällä sekä jäsenten määrässä että soivassa musiikissa. Seitsemästä muusikosta viisi on malilaisia ja kaksi suomalaisia. Kyse ei ole kuitenkaan vuorottelusta, vaan taitavasti kudotusta fuusiosta, jossa ei pysytellä vain oman kulttuurin puolella. Jenni Hanikan puhallinvalikoimaan kuuluu afrikkalaisia perinnehuiluja, ja Marjo Smolanderin perkussiivinen kanteleensoitto kuulostaa monin paikoin koralta.
Laulukieli vaihtuu heittämällä mantereelta mantereelle, eivätkä bambara ja suomi ole ainoita. Esimerkiksi kappale Oi tunjuska on inkeriläinen kansanlaulu – joka sekin sujahtaa afrikkalaiseen rytminkäsittelyyn sulavasti.
Tietynlainen viimeistelemättömyys albumin tuotannossa on sekä vahvuus että heikkous. Luomuina soljuvat musiikilliset punokset tuntuvat aidolta käsityöltä, mutta tiukkojen skarvien ja nostatusten puuttuessa alkaa kaivata dynamiikan ja intensiteetin vaihteluita, selkeämmin erottuvia osia kappaleisiin. Groove on silti mainiota ja upeimmillaan raidalla seitsemän, Soli.
Albumin saatteessa taustoitetaan kappaleita huolellisesti ja kiinnostavasti. Senkin lukija oppii, että pekibambakibamba on bambaran kieltä ja tarkoittaa sitä, että naisten täytyy taistella, pysyä lujana ja työskennellä ahkerasti saavuttaakseen tuloksia. Tämä albumi on siitä hieno osoitus.