Nenäpäivä tekee paluun

Yle lopetti alkuvuodesta pitkäaikaisen yhteistyönsä hyväntekeväisyyskampanja Nenäpäivän kanssa. Nyt Nenäpäivä-säätiö on sopinut uudesta mediayhteistyökumppanista ja toiminta on jatkumassa.

Hyväntekeväisyyskampanja Nenäpäivä on jatkumassa. Uudesta yhteistyöstä on sovittu uuden mediakumppanin kanssa ja konseptiuudistus on aloitettu, kertoo Nenäpäivä-säätiö.

Nenäpäivä on kampanja, jossa on kerätty varoja yhdeksän suomalaisjärjestön kehitysyhteistyöhön. Sen juuret ovat brittiläisessä Red Nose Dayssa. Perinteisesti kampanja on huipentunut Ylellä televisioituun lähetykseen.

Yle ilmoitti tämän vuoden alussa lopettavansa yhteistyön Nenäpäivän kanssa. Taustalla oli muun muassa se, että Yle olisi halunnut, että varoja kerättäisiin myös kotimaankohteisiin. Se ei säätiön mukaan ole mahdollista, sillä se on perustettu nimenomaan kehitysyhteistyövarojen keruuta varten.

Nenäpäivä on saanut aiemmin myös kritiikkiä stereotyyppisestä kehitysmaakuvastostaan. Vuonna 2022 se ilmoitti luopuvansa julkkisten lähettämisestä kehittyviin maihin osana kampanjaa.

Uudesta yhteistyökumppanista aiotaan kertoa lisää syksyllä.

“Nenäpäivä on vakiintunut brändi, jonka voimme uuden kumppanuuden myötä uudistaa ja tavoittaa entisten uskollisten tukijoiden lisäksi uusia yleisöjä”, sanoo Nenäpäivä-säätiön hallituksen puheenjohtaja, Kirkon Ulkomaanavun toiminnanjohtaja Tomi Järvinen tiedotteessa.

Vuonna 2023 Nenäpäivä-kampanja tuotti noin 1,8 miljoonaa euroa. 

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!