Renkaanvaihtosesonki alkaa olla lopuillaan, mutta pian alkavat kesään kuuluvat autojen ilmastointijärjestelmien tutkimukset ja korjaukset. Henkilökunnan lomat alkavat kohta pyöriä, joten kiireet tuskin hellittävät kesän myötä.
”Kukaan ei tiedä, miten tilanne Suomessa ja maailmalla etenee, mutta haluan uskoa, että töitä riittää jatkossakin. Otamme päivän kerrallaan ja hoidamme meille tulevat autot kuntoon”, Vantaan Simonkallion Autoservicen omistaja Arkan Hashem sanoo.
Koronatilanteen takia korjaamon henkilökunta on käynyt noutamassa ja palauttanut asiakkaiden autoja. Tämä on ollut etenkin ikäihmisten kohdalla suosittu palvelu. Monet asiakkaat ovat käyneet jättämässä autonavaimet korjaamon ovella kontaktien minimoimiseksi. Lisäksi töiden vastaanottotiskille on asennettu pleksilasi.
Hashem tuli Simonkallion Autoservicelle asentajaksi kymmenen vuotta sitten. Hän on edennyt yrityksessä mekaanikosta sähkömieheksi ja edelleen työnjohtajaksi. Viime vuonna Hashem tarttui ohjaksiin edellisen yrittäjän jäätyä eläkkeelle.
”Pidän työstäni ja kehitän yritystä mielelläni. Kiireisinä aikoina olen yleensä aamulla ensimmäisenä paikalla ja illalla viimeisenä.”
Hashem tekee itse yhä paljon sähkötöitä ja opastaa työntekijöitään vaativissa korjaustöissä.
Hashemin firma työllistää neljä asentajaa, työnjohtajan ja pari harjoittelijaa. Edellinen yrittäjä on edelleen tärkeänä tukena markkinoinnin suunnittelussa.
Yritys on täyden palvelun autokorjaamo, jossa hoituvat niin huollot, renkaanvaihdot kuin katsastuspalvelutkin. Hinnan suhteen asiakkaille ei tule yllätyksiä, ellei se sitten ole arvioitua edullisempi. Sijaisauto järjestyy aina tarvittaessa huollon ajaksi. Hashem tekee itse yhä paljon sähkötöitä ja opastaa työntekijöitään vaativissa korjaustöissä. Kaikki tehdyt työt dokumentoidaan tarkoin.
Hashemin tie vantaalaiselle autokorjaamolle ei ole ihan tavallinen. Hänen perheensä tuli Suomeen Irakista vuonna 1996, kun Hashem oli 14-vuotias. Suku vastusti Irakin silloista hallitusta, eikä maahan ollut turvallista jäädä. Perhe myi koko omaisuutensa ja pakeni salakuljettajien kyydissä ensin Saudi-Arabiaan ja edelleen Jordaniaan.
Myöhemmin Suomi otti perheen vastaan poliittisina pakolaisina.
”Meille kerrottiin, että pääsemme maahan, jossa on puolet vuodesta valoisaa ja puolet pimeää.”
Perhe sijoitettiin aluksi pienelle, Kekkonen-nimiselle paikkakunnalle Hämeeseen. Myöhemmin Hashem muutti Turkuun ja edelleen Vantaalle. Osa suvusta päätyi Kanadaan, osa Uuteen-Seelantiin.
”Tunnen itseni nykyään suomalaiseksi. Opin kielen aikoinaan puolessa vuodessa. Irakissa olin kauppasaarron takia joutunut lopettamaan koulunkäynnin ja menemään töihin, mutta Suomessa sain jatkaa koulunkäyntiä.”
”Kun lakkaat olemasta paras, lakkaat olemasta hyvä.”
Hashem opiskeli sekä autonasentajaksi että arabian kielen tulkiksi.
Oman yrityksensä suhteen Hashem on kunnianhimoinen. Ohjenuorana on saksalaisen insinöörin ja keksijän Robert Boschin motto ”Kun lakkaat olemasta paras, lakkaat olemasta hyvä”.
”Tahdon tarjota asiakkailleni huollon yhteydessä aina jotain pientä ekstraa, vaikkapa lasinpesunestesäiliön täytön tai narisevien ovensaranoiden rasvauksen.”
Hashem kehuu työntekijöitään, jotka tekevät tarvittaessa hänen ohellaan pitkää päivää.
”Toivon, että voin palkata lisää työvoimaa sitten kun tilanne on normalisoitunut. Voisin silloin pitää itsekin vähän enemmän vapaata.”
Samaa varmasti toivovat myös vaimo ja kaksi poikaa aiemmasta liitosta.
Moottoripyöräilyyn, uintiin ja kuntosalilla käymiseen yrittäjä toivoo myös enemmän aikaa.
”Olen aiemmin matkustanut paljon ja tykkään kiertää maailmaa, vaikka yksinkin. Ostin juuri uuden moottoripyörän, jolla voisin lähteä pidemmälle reissulle – sitten kun tilanne maailmalla on taas normaali.”