Ruuhkat riesana Afrikassa

Yhdessäkään Saharan etelänpuoleisessa maassa ei ole toistaiseksi suunnitelmia yksityisautoilun vähentämiseksi.

Afrikka. Afrikan suuret kaupungit kärsivät massiivisista liikenneruuhkista. Esimerkiksi Egyptin pääkaupungin Kairon ruuhkien arvioidaan maksavan maalle kahdeksan miljardia Yhdysvaltain dollaria vuodessa tuottavuuden laskuna, ylimääräisinä polttoainekustannuksina ja saasteiden tuottamina haittoina, kirjoittaa Africa in Fact.

Nigerian pääkaupungin Lagosin päätiet ovat tukossa tuntikausia joka aamu ja iltapäivä. Tilanne on jokseenkin samanlainen monessa muussakin pääkaupungissa kuten Addis Abebassa, Kinshasassa, Luandassa ja Nairobissa.

Apua tilanteeseen tarjoaisi joukkoliikenne, mutta toistaiseksi yhdessäkään Saharan etelänpuoleisessa maassa ei ole suunnitelmia yksityisautoilun radikaaliksi vähentämiseksi. Suosituin julkisen liikenteen muoto useissa afrikkalaisissa kaupungeissa on minibussi-taksi. Kuhunkin bussiin mahtuu korkeintaan 20 ihmistä.

Pääasiallinen syy liikenneongelmiin on nopea väestönkasvu ja kaupungistuminen. Vuonna 1960 esimerkiksi Lagosissa asui 762 000 ihmistä, nyt asukkaita on 21 miljoonaa. Kairon väkiluku nousi samassa ajassa 3,7 miljoonasta yli 15 miljoonaan.

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!