Vuoden päivät sen jälkeen kun Dakar-ralli peruttiin Afrikassa, Argentiina ehdotti sen pitämistä omalla alueellaan. Vuonna 2009 uusi 9 500 kilometrin rallireitti kulki Buenos Airesista Andien vuorten yli Chilen Atacama-aavikkoon ja Patagonian erämaan kautta takaisin.
Vastarinta nousi samaan aikaan: ensimmäisenä heräsi Greenpeace, perässä tulivat argentiinalaiset museoviranomaiset. Kun Afrikassa rallia ajettiin hiekka-aavikolla, Argentiinassa reitti kulki suoraan muinaisasutusten päältä.
”Tämä ralli on täysin laiton”, Chilen esikolumbiaanisen museon johtaja Carlos Aldunate sanoo. ”Arkeologinen alue on kansallinen perintö.”
Myös 30-vuotias argentiinalainen arkeologi Soledad Brenes Fuentes vastustaa rallia.
”Sen järjestäminen on vastuutonta. Kun kaikkialla vaan puhutaan ympäristöhaitoista ja ilmaston lämpenemisestä, maidemme hallitukset sitoutuvat projektiin, joka pahentaa kumpaakin ongelmaa.”
Brenes Fuentes tuntee rallin ikävät puolet myös työnsä puolesta: monen muun vapaaehtoisen ja arkeologin tapaan hän on osallistunut mielenosoituksiin rallia vastaan.
”Molemmilla puolilla Argentiinan ja Chilen rajaa on valtavasti arkeologisia alueita, joista monet ovat vielä tutkimatta. Valmistelimme jo ennen vuoden 2009 tapahtumaa ehdotuksen reitin siirtämisestä. Reitti pysyi ennallaan ja sen seurauksena moni arkeologinen löydös on tuhoutunut.”
Rallin jalkoihin ovat jääneet esimerkiksi esikoloniaalinen Pelican Creek -kylä, 18 000 vuotta vanhat hiekkadyynit ja vain ilmasta näkyvät valtavat Alto Yapen geoglyfi-kuviot.
Ralli tappaa myös sivullisia
Arkeologit pitävät rallikuskeja miltei rikollisina, mutta tuhoon löytyy vastuuttomuuden ohella muitakin selityksiä. Chileläinen rallikuski Yiyo Illanes on vaatinut tämän vuoden järjestäjiä merkitsemään tärkeät tutkimusalueet.
”Paikoin erämaassa on niin paksu sumu, ettei eteenpäin näy kuin muutama metri. Ilmasta näkyviä geoglyfeja on mahdoton huomata maasta”, Illanes sanoo.
Huolta aiheuttavat myös Afrikan rallin tilastot sivullisten kuolemista. Kuvausryhmä ajoi varomattoman katsojan tai koulutytön päälle, ja rallikuskit aiheuttivat metsäpalon, jonka seurauksena useampi ihminen tallottiin paniikissa.
Virallisten tietojen mukaan rallin historian 30 vuoden aikana kolareissa on kuollut 59 katsojaa. Todellisia kuolemia uskotaan olevan moninkertainen määrä. Viime vuonna paikallisten asukkaiden kuolemilta vältyttiin, mutta ympäristöaktivistien tyytymättömyys säilyy. Monet paikalliset kansalaisjärjestöt ovat korostaneet muun muassa sitä, että tapahtuman markkinoinnissa kannustetaan ja ihannoidaan tehokkaiden ja korkeapäästöisten ralliautojen käyttöä.
Kriitikkoja löytyy muistakin kuin kansalaisjärjestöistä. Ranskalainen laulaja Renaud teki taannoin alkuperäistä rallia kommentoivan kappaleen 500 connards sur la ligne de depart eli ’500 kusipäätä starttilinjalla’.
Kiinteistövälittäjille suurin hyöty
Kaikki eivät ole rallia vastaan. Argentiinan Mendozassa viinitiloilla menee hyvin osittain juuri rallin vuoksi. Reitti on viime vuonna kulkenut alueen kautta, minkä ansiosta miljoonat katsojat ympäri maailmaa näkivät Patagonian jäätiköiden ja Atacaman hiekkadyynien lisäksi tv-lähetyksiä myös Mendozan viinialueista.
Tempus Alba -tilalla tukkukaupan lisäksi tienataan myös vastaanottamalla satoja viinimatkailijoita päivässä.
”Minulla ei ole rallista mitään pahaa sanottavaa”, hymyilee tilalla vieraileva viinitutkija Diego Fuentes. ”Viinimatkailu on kasvanut huimasti. Matkailuviranomaisten mukaan jopa 57 miljoonan ihmisen odotetaan matkustavan Argentiinaan seuraavan kahden vuoden aikana pelkästään rallin tuoman julkisuuden ansiosta.”
Matkailun lisääntyminen on rallin uusimpia seurauksia: Afrikassa järjestetty tapahtuma lisäsi positiivista kuvaa muuten ongelmallisesta mantereesta. Matkailu ei kuitenkaan kasvanut, ja paikalliset valittivat osallistujienkin käyttävän hyvin vähän rahaa paikallisiin palveluihin.
Ehkä yllättävin rallista hyötyvä ryhmä ovatkin kiinteistövälittäjät.
”Brasilia järjestää vuonna 2014 Fifa-maailmanmestaruuden, joka yhdessä toisen Etelä-Amerikassa pidettävän merkittävän urheilutapahtuman kanssa tulee lisäämään mantereen merkitystä maailman näyttämöllä”, kirjoittaa blogissaan Chitan Mahida, maailman kiinteistömarkkinoiden analyytikko.
”Toivottavasti ralli on täällä vain väliaikaisesti ja palaa Afrikkaan vuonna 2011–2012, niin kuin oli tarkoituskin. Tuskin sitä kokonaan lakkautetaan, mutta voisivat ajaa siellä hiekka-aavikolla, kaukana täältä”, huokaa arkeologi Brenes Fuentes.
Moottoripyörät ja kuorma-autot kilpasilla
Dakar-ralli on kaksiviikkoinen off-road-kilpailu. Tapahtuma sai alkunsa, kun ranskalainen Thierry Sabine eksyi vuonna 1977 Pohjois-Afrikan erämaassa ja tajusi alueen olevan ihanteellinen kestävyysrallin tapahtumapaikka.
Joka vuosi ralliin osallistuu yli 500 kulkuneuvoa moottoripyöristä raskaisiin kuorma-autoihin.
Vuoteen 2007 asti ralli pidettiin Afrikassa, mutta vuonna 2008 tapahtuma keskeytettiin terrori-uhkausten takia. 1.–17.tammikuuta 2010 ralli ajetaan toista kertaa Argentiinassa ja Chilessä.