Poseeraa parempi maailma -kampanja on saanut keulakuvakseen YleX:ltä tutun Juuson.
Kesän aikana erilaisiin kesätapahtumiin rantautuneet kuvakampanjat ovat vetäneet festarikansaa hyvin. Kansalaisjärjestöt eivät ole vanhaan tapaan keränneet vetoomuksiinsa nimiä vaan kuvia: ihmiset ovat voineet allekirjoittaa kannanoton valokuvallaan. Tällaisia kuvakampanjoita ovat olleet mm. Kepan Poseeraa parempi maailma ja kansainväliseen pienaseiden rajoittamista vaativaan Control Arms -kampanjaan liittyvä Million Faces/Miljoonat kasvot -vetoomus.
Poseeraa parempi maailma -tempaukseen oli elokuun puoliväliin mennessä kuvansa jättänyt reilu 4 000 ihmistä. Kuvia on otettu kymmenissä Kepan järjestämissä tilaisuuksissa, ja kuvia on voinut ottaa myös itse digikameralla tai kamerakännykällä. Köyhyyden vastaisen kannanottonsa on voinut poseerata mm. Suomen sosiaalifoorumissa, suopotkupallon ja eukonkannon MM-kisoissa ja erilaisilla musiikkifestivaaleilla.
”Lisäksi ihmiset ovat järjestäneet lukuisia omia pienempiä juttuja työpaikoilla ja vaikka sukujuhlissa”, kampanja-assistentti Kirsi Pihlaja Kepasta sanoo.
Pihlaja on tyytyväinen kesän kuvasaldoon.
”Kampanjan epävirallinen tavoite oli aluksi 3 000. Kun aloitin elokuun alussa, jännättiin, meneekö 4 000 rikki ja menihän se”, hän iloitsee.
Aluksi Kepa ideoi kolme iskulausetta, mutta nyt sloganien kirjo on melkoinen: Feed more faces, Anna lapselle mahdollisuus leikkiä tai Vaihtoehtoja huumeviljelylle. Eräällä paikkakunnalla ”poseeraustaulun” pinta-ala oli otettu mahdollisimman tarkkaan käyttöön: ”Mie söin just mut 800 000 000 muuta ei muista millon viimeks”.
Poseeraa parempi maailma -valokuvanäyttely avataan eduskunnassa 8. syyskuuta, ja tilaisuuteen on kutsuttu kaikki kansanedustajat.
Toimii kahteen suuntaan
Control Arms -kampanjan tavoitteena on saada aikaiseksi kansainvälinen oikeudellisesti sitova asevientisopimus ATT ensi vuoteen mennessä. Suomessa kampanjaa ovat järjestäneet mm. Amnestyn Suomen-osasto, Ihmisoikeusliitto sekä Rauhanliitto.
Kampanjakoordinaattori Ilpo Kiiskinen Amnestyn Suomen-osastosta kertoo, että Miljoonat kasvot -vetoomukseen on osallistunut netin kautta maailmalla noin 300 000 ihmistä. Suomessa kuvia oli elokuuhun mennessä otettu noin 2 500. Kuvausteltta on kiertänyt kuudessa kesätapahtumassa, ja kuvakeräystä jatketaan ensi kesään saakka.
”Erityisen tyytyväinen pitää olla siitä, että tapahtumien yleisö on ollut hyvin kiinnostunut kampanjan sisällöstä eli aseviennin ongelmista ja tavoista rajoittaa asevientiä”, Kiiskinen sanoo.
Kiiskinen pitää uutta tapaa ”allekirjoittaa” vetoomus toimivana.
”Se toimii tehokkaasti kahteen suuntaan: toisaalta se on näkyvä tapa vedota päättäjiin mutta myös erittäin tehokas keino kertoa ihmisille aseviennin aiheuttamista ongelmista.
Julkaistu Kumppani-lehden numerossa 9/2005