Näkökulmat

Aggressiivista markkinointia

 

 
Kuva: Peik Johansson. (Kuvaaja: xxx_nimi_tähän)

 

Jäätelöautoa ajava lankomiehen tuttu päivitteli, kuinka hän kehtaa enää työtään tehdä, kun työnantajana on nykyään Nestlé.

Tarkistettiin asia Kotijäätelön nettisivuilta, mutta ei siellä ollut mitään mainintaa mistään Nestléstä. ”Suomen Kotijäätelö Oy on osa pohjoismaista Hjem-Is Europa -konsernia, jonka emoyhtiö on tanskalainen Hjem-Is… Pääosa Suomen Kotijäätelö Oy:n jäätelövalikoimasta valmistetaan omilla jäätelötehtailla Ruotsissa ja Tanskassa…”

Ettei vain olisi jokin väärinkäsitys. Nestléhän osti viime vuonna Valion koko jäätelötuotannon, ehkä sekaannus johtui siitä.

Tutkittiin lisää nettisivuja. Mentiin Hjem-Isin tanskankielisille sivuille, ja pienen etsimisen jälkeen – bingo – lehdistö-valikon alta kohdasta ”yrityksen historia” löytyi tieto, jonka mukaan alkujaan ruotsalaisen Eric Ericssonin vuonna 1968 perustama firma myytiin vuonna 1997 saksalaiselle jäätelöjätille Schöllerille, jonka Nestlé puolestaan osti vuonna 2002.

Schöllerin saksalaisilla sivuilla Nestlén logo ponnahtaakin heti ruutuun, mutta miksi ihmeessä Hjem-Isin sivuilla todellinen omistaja on piilotettu jonnekin lehdistösivujen historiikkivalikon alle ja Kotijäätelön suomalaisilla sivuilla omistajaa ei mainita ollenkaan.

Yhtenä syynä voi tietysti olla sekin, että Suomessa monet muistavat yhdistää Nestlé-yhtiön äidinmaidonkorvikkeiden kauppaamiseen kehitysmaissa. Nestlén ja muiden korvikevalmistajien aktiivisen tuotemarkkinoinnin ansiosta yhä useammat äidit kehitysmaissa ovat luopuneet imetyksestä ja vauvalle juotetaan sen sijaan korviketta tuttipullosta.

Kun kallista maitojauhetta sotketaan likaiseen veteen, seuraukset voivat olla turmiolliset. Puhtaan veden puutteessa maitokorvikkeen on todettu 25-kertaistavan vauvojen riskin kuolla ripuliin. Jos vanhemmilla ei ole varaa ostaa riittävästi äidinmaidonkorviketta, vauva jää aliravituksi.

Maailman terveysjärjestö WHO ja Unicef arvioivat, että joka vuosi puolitoista miljoonaa vauvaa menehtyy sen vuoksi, että rintaruokinnasta luovutaan liian aikaisin.

Siis noin kymmenen kertaa enemmän kuin Aasian hyökyaallon kuolonuhrien määrä.

Jos meillä päin jäätelökauppias ajaa autolla pihaan, niin Thaimaassa Nestlén myyntiedustaja menee äidinmaidonkorvikkeiden ilmaisnäytteiden kanssa vastasynnyttäneiden äitien kotiin saakka. Indonesiassa ja Kiinassa äideille jaetaan ilmaisia korvikkeita synnytyssairaaloissa. Armeniassa lastenlääkärit saavat kymmenen prosentin provision jokaisesta vauvalle määräämästään korvikepurkista. Botswanassa Nestlén mainosesitteessä väitetään, että äidinmaidonkorvike ehkäisee ripulia. Kiinalaisessa mainoksessa puolestaan annettiin ymmärtää, että korvikkeet lisäävät lapsen älykkyyttä.

Nämä esimerkit löytyvät äidinmaidonkorvikkeiden markkinointia valvovan Ibfan-järjestön raportista nettiosoitteessa www.ibfan.org/english/pdfs/btr04/btr04nestle.pdf.

 

Julkaistu Kumppani-lehdessä 2/2005

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!