Joukko suomalaisia kansalaisjärjestöjä valmistelee banaanikampanjaa samaan aikaan kun Suomi valmistautuu Euroopan unionin puheenjohtajuuskauteen. Järjestöt kuuluvat Suomen kehitysyhteistyötä tekevien kansalaisjärjestöjen EU-yhteyskomiteaan.
Kampanjalla halutaan kertoa, millaista yhteiskunnallista kehitystä saadaan aikaan pienviljelijöiden tuotantoa suosimalla. Sitä verrataan suurplantaasien toimintaan ja niiden vaikutukseen työläisten asemaan, terveyteen ja ympäristöön. Lisäksi tarkastellaan kestävää banaanintuotantoa ja -kauppaa sekä reilun kaupan vaihtoehtoa.
Heinä-elokuussa käytävä tiedotuskampanja kerää materiaalia kansainväliseen Citizens’ Agenda 2000 -kokoukseen Tampereelle joulukuun alkuun. Päivän seminaarin teema on siellä määritellä kestävän kaupan kriteerit Euroopan unionin kauppapolitiikalle.
Euroopan unionille pyritään syksyn aikana viestimään myös, että sen toiminnassa on ristiriitoja. Esimerkiksi kaupan vapauttaminen Maailman kauppajärjestössä ja toisaalla unionin oman banaanipolitiikan puoltaminen ei välttämättä ole johdonmukaista politiikkaa.