• 20.3.2002

    Vaisu konsensus Meksikossa

    Monterreyhin kokoontunut kehitysrahoituskonferenssi jäi ponnettomaksi yritykseksi ratkaista maailman köyhyysongelma. Kokouksen pääosaan nousivatkin sivutapahtumat ja epäviralliset keskustelut muun muassa kehitysmaiden velasta ja Tobinin verosta.

  • 20.3.2002

    "Kulttuuri erottaa, uskonto yhdistää"

    Mitä kuuluu pakolaisleiriltä Egyptistä Suomeen saapuneille sudanilaisille, joista kerrottiin joulukuun Kumppanissa? Oliko Egyptissä saadusta Suomi-opista hyötyä? Entä miten kotiutuminen on käynnistynyt - luistaako kieli ja tuntuuko uusi kotimaa jo omalta?

  • 20.3.2002

    Pariisin etnolevypuodit pitävät pintansa

    Pikkukaupat ovat pieniä kulttuurikeskuksia, joissa vaihdetaan kuulumisia.

  • 20.3.2002

    Afrikka on täynnä selviytymistarinoita

  • 20.3.2002

    Poliittinen islam Indonesiassa

    Taloudellinen kriisi ja terrorismin vastainen sota ovat lisänneet islamilaisten ääriryhmien kannatusta. Indonesiassa -- maailman suurimmassa muslimivaltiossa -- on seurattu silmä tarkkana Yhdysvaltain aloittamaa terrorismin vastaista sotaa.

  • 20.3.2002

    Chávezin vallankumous ei tuonut haluttua muutosta Venezuelassa

    Kun Hugo Chávez oli voittanut Venezuelan presidentinvaalit joulukuussa 1998, hän alkoi toteuttaa kunnianhimoista -- ja vallankumouksellista -- ohjelmaa, jolla öljyntuottajamaan köyhä kansa nostettaisiin pois kurjuudesta. Chávez onkin saanut köyhät puolelleen, mutta keskiluokka ja poliittinen eliitti ovat kyllästyneet hänen "pölyttyneeseen vasemmistolaisuuteensa".

  • 20.3.2002

    Nicaraguan nälkä ei selity hurrikaanilla

    Syvä köyhyys aiheuttaa nälkää ja väärä politiikka lisää köyhyyttä. Luonnonmullistuksistakin selvittäisiin Nicaraguassa vähemmillä uhreilla, jos köyhällä olisi jotain josta pitää myrskyn silmässä kiinni.

  • 20.3.2002

    Sancocho – Karibialainen lihakasvissoppa

  • 20.3.2002

    Arkipäivän välähdyksiä Beninistä

  • 20.3.2002

    Ranskan unohdettu siirtomaahistoria

    Kun Ranskan siirtomaat itsenäistyvät 1960-luvulla, kehitysmaat katosivat koulukirjoista. Historian aktiivinen unohtaminen on vaikeuttanut nykyisten siirtolaisten yhdentymistä ranskalaiseen yhteiskuntaan.