Suomessa on jo ehditty päivitellä, ettei runsaan kuukauden voimassa ollut maskisuositus oikein tunnu tehoavan kansaan. Esimerkiksi Helsingin Sanomat uutisoi 16. syyskuuta, että vaikka valtaosa pitää maskien käyttöä julkisessa liikenteessä suotavana, paljon pienempi osa oikeasti käyttää niitä itse.
Tilannetta eivät ole korjanneet edes maskeihin luvatut verohelpotukset. Onko edessämme siis maskipakko?
Mikäli maailmalta otetaan mallia, ratkaisujen joukkoon olisi syytä nostaa myös tuotteen parempi brändäys.
Nimittäin siinä missä suuri osa kotimaisesta keskustelusta pyörii kertakäyttömaskien ympärillä, maailmalla maski on koronasyksyn tärkein asuste ja itseilmaisun väline. Ainakin, mikäli uskoo esimerkiksi Vogue sekä Business Insider -lehtiä, jotka ovat koonneet listoja kauden tyylikkäimmistä luksusbrändien maskeista. Hinnat kipuavat yli sataan euroon.
Tyylitaituruuttaan pääsee esittelemään halvemmallakin. Esimerkiksi verkkokauppajätti Zalandolta maskeja on saatavilla paitsi kaikissa sateenkaaren väreissä myös juhlavan satiinisena tai kimalteilla tai nohevilla iskulauseilla varustettuna. Osassa kuvista mallit poseeraavat katu-uskottavasti maski kasvoillaan, osassa maski roikkuu huolettomasti käsilaukun kaverina ranteessa. Tietysti se muodostaa harmonisen kokonaisuuden mallin vaatteiden kanssa.
Siinäpä haastetta suomalaisille muotivaikuttajille ja tekstiilialan yrityksille.