”Hei! Mitä jos firmanne lahjoittaisi tänä vuonna joulukorttirahat Pohjoismaisen Vastarintaliikkeen käyttöön? Liikkeen julkilausuttuna tavoitteena on kansallissosialistisen politiikan palauttaminen 2000-luvun Eurooppaan ja ensimmäisenä vaatimuksena joukkomaahanmuuton pysäyttäminen ja alkuperäisen verenperimän vaaliminen. Liike on avoimen rasistinen ja juutalaisvastainen eikä toiminnassaan kaihda väkivaltaa. Lahjoituksellanne huolehditaan muun muassa siitä, että liikkeen sanomaa voidaan levittää mahdollisimman monen ihmisen tietoisuuteen.”
Veikkaan, että tällainen lähestymistapa ei saisi kovin montaa suomalaista yritystä innostumaan yhteistyöstä. Käytännössä moni suomalainen yritys on jo vuosia osallistunut taloudellisesti kansallissosialistisen sanoman levittämiseen. Kyse on yrityksistä, jotka tekevät yhteistyötä Suomen toisiksi suurimman halpatavaratalo Kärkkäisen kanssa. Tavaratalon omistaja Juha Kärkkäinen julkaisi aikaisemmin omissa nimissään avoimesti juutalaisvastaista ja rasistista Magneettimedia-lehteä. Kun Kärkkäinen tuomittiin kiihottamisesta kansanryhmää vastaan, hän siirsi julkaisun Pohjoismaisen Vastarintaliikkeen aktivisteille.
Tänä syksynä oikeudessa käsitellään Vastarintaliikkeen lakkauttamista. Samaan aikaan Oulun Kärkkäisen tavaratalon edessä kerätään MV-lehden perustajan Ilja Janitskinin presidentinvaalien kannattajakortteja.
Sen jälkeen, kun Helsingin Sanomat lokakuussa julkaisi pitkän artikkelin Kärkkäisen maailmankuvasta ja toiminnasta, moni suomalainen yritys on ilmoittanut harkitsevansa yhteistyön lopettamista. Yrityksistä Finnlayson ja Otava ovat ilmoittaneet jo aikaisemmin lopettaneensa yhteistyön Kärkkäisen kanssa, mutta Kärkkäisen tavaratalot myyvät niiden tuotteita yhä lisenssivalmistajien kautta.
Haluammeko antaa rahaa kansallissosialistiseen propagandaan?
Nyt on aika seurata, mitä näiden yritysten harkinnasta seuraa. Yhteistyön lopettaminen on arvovalinta, mutta yhtä lailla arvovalinta on sen jatkaminen. Jokainen tavaratalo Kärkkäisen kanssa yhteistyötä jatkava yritys tekee tietoisen valinnan osallistua liiketoiminnallaan ihmisryhmien vastaista vihaa lietsovan, kansallissosialismia ajavan liikkeen toiminnan rahoittamiseen.
Vastarintaliike, jonka tavoite on johdattaa taistelunsa pohjoismaisten rajojen yli, on rahoituksesta varmasti mielissään. Kaikki muut voivat miettiä, haluavatko ostosreissun rahojensa päätyvän kansallissosialistiseen propagandaan.