Kauppaketjut ovat lisänneet vastuullisuussertifioitujen joulukonvehtien tarjontaa edellisvuosiin verrattuna, kertoo kansalaisjärjestö Finnwatch.
Ylivoimaisesti vastuullisin valikoima löytyy Lidliltä. Kaikki ketjun omien merkkien joulusuklaat on sertifioitu, ja koko konvehtivalikoimasta peräti 67 prosenttia on vastuullisesti tuotettuja.
Toiseksi vertailussa sijoittui Tokmanni, jonka suklaista 27 prosenttia on sertifioitu. Kolmanneksi kiri viime vuoden vertailun pohjimmainen S-ryhmä 23 prosentilla. Vuosi sitten S-ryhmän valikoimasta ainoastaan kuusi prosenttia oli tuotettu vastuullisesti.
Neljänneksi sijoittui Stockmann 20 prosentilla. Määrällisesti Stockmannilla on suurin vastuullisesti tuotettujen joulukonvehtien valikoima 41 eri tuotteella.
Vain Kesko jätti vastaamatta Finnwatchin kyselyyn. Ketju julkaisi sivuillaan oman selvityksensä joulusuklaidensa vastuullisuudesta. Sen perusteella Kesko olisi jäänyt vertailun viimeiseksi, sillä ketjun suklaista 18 prosenttia on tuotettu vastuullisesti.
Kaakaon tuotantoon liittyy monia ympäristö- ja ihmisoikeusongelmia.
Finnwatch on tyytyväinen sertifioidun joulusuklaan tarjonnan lisääntymiseen, mutta vaatii suklaateollisuutta maksamaan kaakaoviljelijöille paremmin. Kaakaon maailmanmarkkinahinnan romahtaminen on lisännyt huolta erityisesti lapsityövoiman lisääntymisestä.
”Maailmanmarkkinahinnan romahdus voi olla monelle jo valmiiksi köyhyysrajan alapuolella elävälle kaakaoviljelijälle kohtalon kysymys”, sanoo Finnwatchin tutkija Anu Kultalahti.
Vastuullisuuskyselyssä mitattiin tänä vuonna kaakaon lisäksi myös muiden konvehtien sisältämien riskiraaka-aineiden, joihin liittyy ihmisoikeusongelmia, käyttöä. Sellaisia ovat muun muassa palmuöljy, erilaiset mausteet ja pähkinät.
Lidlin joulusuklaissa on käytetty ainoastaan sertifioitua palmuöljyä. Stockmann puolestaan on ainoa kauppaketju, jonka valikoimasta löytyy Reilu kauppa -sertifioituja tuotteita. Reilu kauppa -sertifikaatti edellyttää kaakaon lisäksi kaikkien muiden raaka-aineiden vastuullista tuotantoa.
Finnwatch painottaa, että kolmannen osapuolen tuotesertifiointi on ainoa keino siihen, että kuluttaja löytää vastuulliset kaakaotuotteet kaupan hyllyiltä.