Ranska. Arviolta 300 miljoonaa tonnia syömäkelpoisia vihanneksia ja hedelmiä heitetään pois vuosittain. Ranskalainen kauppaketju päätti taistella tuhlausta vastaan kampanjalla, joka mainostaa rumia kasviksia, kertoo CTVNews.
Toisinaan rumat kasvikset eivät pääse edes kauppaan asti, sillä viljelijät heittävät niitä pois, vaikka ne ovat aivan yhtä terveellisiä ja syömäkelpoisia kuin kauniimmat lajitoverinsa.
Intermarché-kauppaketjun ”Häpeälliset hedelmät ja vihannekset” -kampanjan tarkoituksena on juhlistaa epämuodostuneiden kasvisten kauneutta. Mainokseen ovat päässeet muun muassa groteski omena, epämuodostunut munakoiso, naurettava peruna ja epäonnistunut sitruuna.
Intermarché tilasi viljelijöiltä rumia yksilöitä ja tyhjensi niille kokonaisen käytävän. Niitä markkinoitiin erityisillä kylteillä. Lisäksi rumiluksia myytiin 30 sentin alennuksella. Kahden ensimmäisen päivän aikana kauppa myi 1,2 tonnia kauneusvajeisia hedelmiä ja vihanneksia. Sen lisäksi kävijämäärä kasvoi 24 prosentin verran kampanjan aikana.