Länsimaat rajoittavat yhä tuntuvammin tupakointia, ja savukkeiden myynti laskee. Siksi tupakkajätit suuntaavat köyhempiin maihin. Philip Morrisilla on tähtäimessään kaikkein suurin saalis: Kiina ja sen 360 miljoonaa nikotinistia.
Kiinassa asuu noin kolmannes kaikista maailman tupakoitsijoista. Tupakointia ei juurikaan rajoiteta, ja sauhuttelu on sosiaalisesti hyväksyttyä.
Vuonna 2005 maa ratifioi maailmanlaajuisen tupakoinninvastaisen puitesopimuksen, mutta siirtymäaika kestää vuoteen 2010 saakka. Piilomainonta ja sponsorointi tupakkayhtiöiden tunnettuja värejä ja symboleja käyttämällä on yleistä. Esimerkiksi Kiinan olympiakultaa voittaneesta aitajuoksijasta kertovassa kuvakirjassa on lähes yhtä monta kuvaa Baisha-tupakkayhtiön tunnuksesta, kurjesta, kuin itse urheilijasta.
Tieto tupakan terveysriskeistä on Kiinassa varsin puutteellista. Vuonna 1996 tehdyssä tutkimuksessa 60 prosenttia aikuisista uskoi, että tupakoinnista on vähän tai ei lainkaan haittaa.
Jos muutosta ei tapahdu, kolmasosa Kiinan nyt alle 30-vuotiaista miehistä tulee kuolemaan tupakoinnin aiheuttamiin sairauksiin, arvioivat Kalifornian yliopiston tutkijat Stanton Glanz ja Karen Kacirk. Naiset sairastuvat passiivisesta tupakoinnista, vaikka heistä vain kolme prosenttia tupakoi.
Amerikkalaistutkijoiden Alex Wrightin ja Ingrid Katzin mukaan kaikki tupakkaan liittyvä on Kiinan valtion monopolin hallussa. Noin kahdeksan prosenttia valtion budjetista rahoitetaan tupakalla. Vuonna 2005 tupakasta kertyi yli 30 miljardia dollaria veroina ja voittoina. Tupakoinnin valvontaan Kiinan valtio käytti samana vuonna muutamia kymmeniä tuhansia dollareita.
Kiinan valtio onkin pahassa ristiriitatilanteessa. Se omistaa maailman suurimman tupakkayhtiön ja saa tärkeän osan budjettivaroistaan tupakasta. Toisaalta se on sitoutunut kansanterveyden kohentamiseen tupakointia rajoittamalla.
Tuottava bisnes
Savukkeiden valmistuksella on mahdollista päästä valtaviin voittoihin: tuotteet aiheuttavat riippuvuuden, niitä on halpa valmistaa eikä tuotekehittelyä juurikaan tarvita.
Philip Morris Internationalin pääjohtaja Andre Calantzopoulos visioi yhtiön tulevaisuudennäkymiä Lontoossa vuonna 2006. Hän ilmoitti, että yhtiön pitää nyt tähdätä Kiinan ja Intian kaltaisille ”hyvät laajentumisen mahdollisuudet tarjoaville” markkinoille.
Tällä hetkellä vain noin kolme prosenttia Kiinassa myytävistä savukkeista on tuontituotteita. Philip Morris on ensimmäisenä länsiyhtiönä onnistunut solmimaan yhteistyösopimuksen Kiinan monopoliyhtiön kanssa.
Tupakoinnin rajoittaminen on Kiinassa vasta alussa. Tupakoinnin vastaista työtä Xiamenissa tekevä Bonnie Vierthaler arvioi, ettei muutosta parempaan tapahdu ennen kuin keskushallinto antaa tukensa asialle.
”Alemmilla tasoilla ei muuten uskalleta tehdä mitään.”
Wierthaler muistuttaa kuitenkin, että Pekingin olympialaisista on luvattu tehdä savuttomat kisat.
Julkaistu Kumppani-lehdessä 06-07/2007