Reilun kaupan tuoteperhe laajeni juhannuksen kieppeillä kahdella jäsenellä: valkoisella Fairhillsilla (Chardonnay) ja punaisella Isabelolla (Pinotage Cabernet Sauvignon). Kumpikin Etelä-Afrikan auringon alla kypsyneistä herkuista asettuu Alkon myydyimpään 6-9 euron hintaluokkaan, ja ihmiset ovat uutuustuotteet myös löytäneet.
”Myynti on lähtenyt erittäin hyvin liikkeelle”, kuvailee Isabeloa maahantuovan Chris-Wine Finland Oy:n Eeva Kapraali.
Kansainvälisessä reilun kaupan järjestelmässä sertifioidaan viinien osalta rypäleiden tuotanto. Monia reilun kaupan tuotteita kuten banaaneja ja kahvia viljellään pientiloilla ja perheyrityksissä. Rypäletuottajien enemmistö on kuitenkin palkkatyövoimaa käyttäviä suurtiloja, joten kriteeristöä on sovitettu rypäletuotantoon sopivaksi: olennaisia ovat työntekijöiden palkkojen, oikeuksien ja työskentelyolosuhteiden parantaminen.
Eteläafrikkalaisilta viinintuottajilta reilun kaupan järjestelmä edellyttää lisäksi Etelä-Afrikan valtion black economic empowerment -ohjelman mukaista omistuksen siirtoa. Tilojen omistuksesta vähintään 25 prosenttia on siirretty työntekijöille, jotka apartheid-politiikan aikana eivät voineet omistaa lainkaan maata tai omaisuutta.
Etelä-Afrikka on yksi maailman epätasa-arvoisimmista yhteiskunnista: vaikka maan bruttokansantuote on henkeä kohti peräti 12 000 dollaria, elää yli puolet väestöstä köyhyysrajan alapuolella eli alle 52 dollarilla kuukaudessa. Reilu kauppa tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden vaikuttaa omien ostopäätöstensä kautta kehitysmaiden ihmisten elämään – ja suomalaiset ovat käyttäneet tilaisuuden hyväksi.
Fairhillsia maahantuova Vinetum Oy:n laivasi kesäkuussa Suomeen kontillisen eli 12 000 pulloa valkoviiniään.
”Ensimmäinen kontti ollaan kohta myyty, ja seuraava on jo matkalla”, kertoi myynti- ja markkinointijohtaja Mauno Rovamaa tyytyväisenä heinäkuun lopulla.
Julkaistu Kumppani-lehdessä 8/2006