Yrittäjä Lazarouse Chewe.Suojelemalla voi ansaita elannon, sanoo lusakalainen yksityisyrittäjä Lazarous Chewe vakavasti. Hänen yrityksensä D&W (Dread and Works) valmistaa ja markkinoi polttoainetta säästäviä liesiä Sambiassa.
”Tällaisia liesiä tarvitaan, koska suuri osa kotitalouksien energiasta tuotetaan biomassalla, jonka liikakäyttö aiheuttaa monenlaista vahinkoa ympäristölle”, hän kuvailee tilannetta.
Chewe on aikaisemmin työskennellyt muun muassa Oxfamin toimistoapulaisena sekä CARE Internationalissa liesien markkinoijana. Arvokasta kokemusta alalta kertyi, mutta CARE:n palveluksessa hän joutui ikäväkseen huomaamaan, että hänen uskontonsa, rastafarismi, herätti ennakkoluuloja. Johtaja ei halunnut tuotteensa markkinoijan olevan ”dreadlockman”. Chewelle jäi kaksi vaihtoehtoa: leikata hiukset tai lähteä. D&W syntyi.
Pelkkä vapauden kaipuu ja yrittämisen halu eivät siis saaneet Cheweä koettamaan omien siipiensä kantavuutta.
”Pidin vakaista kahdeksan tunnin työpäivistä ja 150 dollarin säännöllisestä kuukausipalkasta, mutta uskoin olevani pätevä pyörittämään omaa yritystä ja samalla tienaamaan enemmän kuin palkkatyössä olin saanut. Lisäksi sain pitää hiukseni”.
D&W:n tärkein artikkeli on kannettava Chiko-liesi. Se on yksinkertainen mutta tehokas. Etuna yleisesti käytettyyn liesimalliin verrattuna on keraaminen eriste, joka estää lämmön karkaamisen. Liedet tehdään neljän miehen voimin käsityönä, ja Lazarous Chewe hoitaa lisäksi liesien markkinoinnin sekä myynnin jälleenmyyjille.
”Näitä liesiä löytyy niin torimyyjiltä kuin kaupoistakin. Eteläafrikkalaisen kauppaketju Shopriten hyllyille ei tuotetta ole vielä saatu”, naurahtaa Chewe.
Liesi antaa vapaa-aikaa
Yrittäjänä Chewe on painiskellut monien haasteiden kanssa. Kuten kaikilla muillakin pienyrittäjillä Sambiassa, myös D&W:llä on vaikeuksia päästä käsiksi pääomaan. Korkeat korot eivät rohkaise ottamaan suuria lainoja.
”Rahoituksen puutteen takia emme voi tuottaa tavaraa niin paljon kuin markkinat vetäisivät. Ongelmia on myös koulutusmateriaalien hankkimisessa. Kaikki pitää hankkia vähän sieltä täältä. Ilman suhteita moniin suuntiin ei tällä alalla pärjäisi”, Chewe kertoo.
Hän vakuuttaa tulevansa jonain päivänä toimeen ilman lainaa. ”Olen oppinut käytännössä olemaan tarkka raha-asioissa. Pyrkimys on saada itselle ja kolmelle työntekijälle palkat joka kuukausi. Jos jotain jää, niin se investoidaan liiketoiminnan kehittämiseen”.
Chewen tavoitteet ovat selkeät: mahdollisimman monelle sambialaiselle hyvä puuta säästävä liesi, käyttökoulutusta ja asennekasvatusta. Mutta tavoitteiden saavuttaminen ei ole helppoa. Sambia on yksi maailma köyhimmistä maista, ja harva on valmis sijoittamaan vähiä rahojansa liesiin, kun voi ilmaiseksi käyttää ”kolmen kiven tulta”. Se tarkoittaa avotulta, jonka päälle kattila lasketaan kolmen kiven varaan. Hukkaenergian määrä on valtava: avotuli kuluttaa lähes puolet enemmän puuta kuin yksinkertaisinkin saviliesi.
Ratkaisuna Chewe näkee koulutuksen. Mitä enemmän ihmiset tietävät liesien eduista, sitä enemmän he myös ostavat niitä. D&W kouluttaa maaseudun asukkaita liesien käytön ohella myös rakentamaan niitä itse, mikä kuulostaa hieman oudolta strategialta liesiä valmistavalta yritykseltä. Tavoitteena ei selvästikään ole pelkkä rahan tekeminen.
Sambiassa naiset ovat vastuussa keittiöstä. Naiset hyötyvätkin liesistä selvästi: ”50 prosentin säästö polttoaineen kulutuksessa tarkoittaa useita tunteja vapaampaa aikaa naisille”, täsmentää Chewe.
D&W:n verstaalta valmistuu hyvänä päivänä kymmeniä erilaisia liesiä. Kerran Chewe yritti selvittää yhtiön liesien levinneisyyttä. Hän kiersi useita päiviä ympäri Lusakaa kädessään valokuva Chikosta. Montako hän niitä löysi?
”Monta”, hän naurahtaa veijarimaisesti ja vakuuttaa, että oman tuotteen näkeminen käytössä kasvatti motivaatiota tehdä yhä parempia liesiä jatkossa.
Julkaistu Kumppani-lehdessä 4/2006