Gondwana on saavuttanut kaiken, mistä rockyhtye Chilessä unelmoi.
Gondwana perustettiin 1980-luvun lopulla Pincoyan kaupunginosassa Santiago de Chilessä. Elettiin diktatuurin aikaa. Musiikkiteollisuuden hiljaiselo alkoi pikku hiljaa päättyä ja bändit vapautua 70-luvulla vallinneesta metaforien sävyttämästä sanoitustyylistä. Nyt uskallettiin laulaa, tosin tiedotusvälineiden sensuuri oli paikka paikoin edelleen vahvaa.
Chilen siirtyessä demokratiaan vuonna 1990 yhdysvaltalainen nuorukainen Richard Pollman, ”Dr Reggae”, aloitti Radio Tiempossa Sesión Reggae -ohjelman. Ohjelmalla oli suuri merkitys reggaetietouden leviämisessä, koska reggae oli lähes tuntematon käsite Chilessä. Samoihin aikoihin Gondwanan perustaja I-Locks Labbé luotsasi yhtyeensä Pincoyan slummeista Santiagon musiikkielämän keskukseen Bellavistaan, mikä oli merkittävä sysäys yhtyeen urakehityksessä.
Gondwanan asema alkoi vakiintua 1990-luvun alkupuoliskolla. Muusikot vaihtuivat ja bändi kypsyi, oma soundi ja kuulijakunta löytyivät. Vihdoin vuonna 1998 Chilessä julkaistiin ensimmäinen kansallinen reggaelevy Gondwana. Levy ylitti kaikki ennakko-odotukset ja myi neljä kertaa platinaa.
Neljä levyn raitaa ampaisi listojen kärkeen, ja näistä Armonía de Amor oli vuonna 1999 Chilen radiokanavien soitetuin latinobiisi. Samana vuonna RAS Records julkaisi levyn kansainvälisillä markkinoilla nimellä Together. Levy pääsi Grammy-palkintojen esikarsintoihin reggaekategoriassa ja siitä tehtiin myös dub-versio Phatcherimoyadub.
Gondwanan musiikki alkoi soida joka paikassa ja teki bändistä huippusuositun. Konserteissa lava ja kirkuvat tytöt eroteltiin rauta-aidoilla, ja turvamiehet vahtivat visusti takahuoneen ovea. Keikkamatkoilla fanit norkoilivat hotellien liepeillä odottamassa tähtiään. Kaduilla raikuivat Gondwana-huudot.
Rakkaus ja omatunto
Kakkoslevy Alabanza – por la Fuerza de la Razón pönkitti entisestään bändin asemaa vuonna 2000. Levyltä nousi jälleen useita listahittejä, ja musiikkipalkintoja alkoi sataa bändille. Vuonna 2001 chileläiset muusikot valitsivat Gondwanan maan parhaaksi rockyhtyeeksi. Kolmas levy Made in Jamaica noteerattiin myös hittimarkkinoilla.
Käytännössä yhtye on saanut kaiken, mistä rockbändi Chilessä unelmoi. Mainetta ja mammonaa ovat kasvattaneet myös menestyksekkäät kolme esiintymistä Viña del Marin kansainvälisillä musiikkifestivaaleilla.
Gondwanan huippusuosio kulminoitui aikaan, jolloin Chileä diktatuurin aikana hallinnut kenraali Augusto Pinochet kärsi kuuluisasta kotiarestistaan Lontoossa. Gondwanan kakkoslevy onkin omistettu diktatuurin uhreille ja heidän omaisilleen.
Yhtyeen sanoitukset kumpuavat selkeästi perinteisestä reg- gaemusiikin tematiikasta. Gondwanan rakkauslauluihin on helppo samastua puoluekannasta ja ideologiasta riippumatta. Rakkauden lisäksi esillä ovat muun muassa sodanvastaisuus, slummien asuinolot, ympäristöongelmat ja sosiaaliset oikeudet.
Eräs suomalainen musiikkialan ammattilainen kuunteli vuosia sitten Gondwanan livenauhoitusta ja luonnehti musiikkia salonkikelpoiseksi. Ammattitaitoisten muusikoiden lisäksi bändin soundeja ovat olleet loihtimassa maailmankuulu tuottaja Dr. Dread RAS Recordsista ja miksaaja Jim Fox Lion & Fox Studiosilta Washingtonista. Kummallakin on pitkä ura ja kokemus yhteistyöstä maailman tunnetuimpien reggaeartistien kanssa.
Gondwanan merkitystä Chilen musiikkihistoriassa voidaan verrata 70-luvun Los Jaivasiin ja Congresoon sekä 80-luvun Los Prisionerosiin. Gondwanan vanavedessä Chilessä syntyi varsinainen reggaekulttuuri. Parhaimmillaan reggaebändejä arvioitiin olevan viidenkymmenen paremmalla puolella. Chilen lisäksi Gondwanaa pidetään koko Latinalaisen Amerikan reggaen esikuvana. Se on myös osa latino-rock-ilmiötä, josta on 2000-luvulla tullut varsinainen vastavoima valta-asemaa pitävälle pohjoisamerikkalaiselle popmusiikille.
”Meille jopa järjestetään tribuuttikonsertteja Keski-Amerikan maissa, viimeksi Panamassa vuosi sitten”, kertoo bändin kosketinsoittaja Keno ”Fingaman” Valenzuela.
Viime vuodet bändi on keikkaillut ahkerasti muun muassa Perussa, Puerto Ricossa, Costa Ricassa ja Meksikossa. Useimmiten keikkapaikat näissä maissa ovat olleet tuhansia ihmisiä vetäviä konferenssikeskuksia ja velodromeja. Parhaimmillaan Gondwana on soittanut 70 000 ihmisen yleisölle ylibuukatulla Chilen stadionilla.
Yhtyeen uudet kasvot
Gondwanan historiassa tapahtui merkittävä käänne vuonna 2003, kun vokalisti Quique Neira jätti bändin ja lähti soolouralle. Skeptikot povailivat bändille tuhoa. Uuden vokalistin haku ei kuitenkaan kauaa kestänyt. Neiran saappaisiin hyppäsi bändin pitkäaikainen ystävä, jo vuosia sitten Gondwanan kanssa yhteistyötä tehnyt Kingo eli José Echenique.
”Eka keikka oli Perussa Chimboten kaupungissa, jossa 5 000 ihmistä odotti meitä lavalle. Oli käsittämätön fiilis, kun jengi alkoi laulaa kuorossa mukanani”, Kingo muistelee vaativaa suoritustaan.
Gondwanan muusikot kertovat, että Kingon liityttyä bändiin yhtye on lujittunut entisestään ja musiikin luominen yhdessä tuntuu helpolta ja hedelmälliseltä. Siinä missä Quique Neiran äänen on sanottu olevan jopa liiankin dulce (äitelä) reggaeen, on Kingo saanut kiitosta roots-tyylisestä ilmaisustaan.
Kingo toi tullessaan myös uuden ulottuvuuden Gondwanan tuotantoon: portugalin kielen. Hän on asunut lapsuus- ja nuoruusiässään 17 vuotta Brasilian São Paulossa. Viime vuonna julkaistulla Crece-levyllä on esimakua Kingon portugalinkielisestä laulusta. Crece on äänitetty kokonaisuudessaan myös portugaliksi, ja bändin suunnitelmissa on suunnistaa tulevaisuudessa Brasilian markkinoille.
Toukokuun lopussa Gondwanaa kuullaan vihdoinkin livenä myös näillä leveysasteilla, kun bändi nousee Maailma kylässä -festivaalin pääesiintyjänä lavalle Kaisaniemessä. Kymmenpäiväisen Suomen-vierailunsa aikana Gondwanan saattaa kohdata myös eri kaupunkien Mahdollisuuksien toreilla, pääkaupunkiseudun kouluissa, jalkapallokentillä, ykkösen ratikassa Helsingissä ja niin edelleen. Yhtyeen suomalaiseksi ”veljesbändiksi” on lupautunut reggaeryhmä Soul Captain Band. Yhtyeet konsertoivat yhdessä Vanhalla ylioppilastalolla kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna.
Julkaistu Kumppani-lehdessä 4/2005