• 7.10.2020

    Miten kukistamme traumapornon?

    Rasismi ja sen näkyväksi tehnyt Black Lives Matter -liike vaativat meitä reagoimaan, Anni Valtonen kirjoittaa.

  • 2.10.2020

    ”Ajattelin, että mukaan on mentävä, sillä nämä marssit jäävät vielä historiaan”

    Mielenosoitukset Yhdysvalloissa ovat jatkuneet jo kuukausia. Mustaihoisille amerikkalaisille ne merkitsevät paitsi poliisiväkivallan vastustamista, myös epäoikeudenmukaisen yhteiskunnan näkyväksi tekemistä.

  • 29.9.2020

    Suomalaistoimitukset pitävät etnisten vähemmistöjen näkymistä journalismissa tärkeänä, mutta vieroksuvat kiintiöitä

    Kysyimme Imagen, Ylen ja Helsingin Sanomien toimituksilta, millaisilla käytännöillä heidän medioissaan edistetään moninaisuutta.

  • 26.8.2020

    Kehityskysymyksiä käsittelevää journalismia tarvitaan yhä, uskoo IPS-uutistoimistoa yli 30 vuotta luotsannut Milla Sundström – ”Ihmisten toiveet ja tarpeet ovat samanlaisia joka paikassa”

    Suomen IPS on poikkeuksellinen uutistoimisto: se tarjoaa suomalaismedioille kehitysmaiden toimittajien artikkeleita kehitysmaiden arjesta. Nyt median ahdinko ja klikkijournalismin nousu uhkaavat sen tulevaisuutta. Toimittaja Milla Sundström kokosi uutistoimiston historiikin.

  • 7.1.2020

    Maailma.netin vuoden 2019 suosituimmat jutut: Etenkin maahanmuuttopolitiikka ja tasa-arvokysymykset kiinnostivat lukijoita

    Maailma.netin vuoden 2019 luetuimmat jutut käsittelivät muun muassa lastenkulttuurifestari Kolibria, Kongon kobolttialueen ihmisoikeusongelmia ja Nigeriä metsittänyttä ”hullua valkoista viljelijää” Tony Rinaudoa.

  • 27.11.2019

    Black Friday tulee ja shoppailuzombiet valtaavat ostoskeskukset – Järjestökampanjoilla vastustetaan turhaa kuluttamista

    Black Friday on kulutusjuhlaa ylistävä alennuspäivä, mutta myös järjestöt yrittävät ottaa sen haltuun. Eettisen kaupan puolesta ry kampanjoi tällä viikolla pikamuotia vastaan muun muassa zombie-kävelyillä. ”Toivomme että ihmiset pohtisivat sitä, kuinka paljon he oikeasti tarvitsevat uusia asioita ja vaatteita”, järjestön viestinnän suunnittelija Larri Himma sanoo.

  • 11.9.2019

    Uusi kampanja haluaa eroon mainosten stereotyyppisistä sukupuolirooleista – Myös suomalaisyrityksiä kannustetaan mukaan

    YK:n tasa-arvojärjestön kampanja mainosten tasa-arvoistamiseksi lanseerataan tällä viikolla Suomessa. Suomen UN Womenin varapuheenjohtaja Anne Korkiakoski uskoo, että mainostajilla on valtaa vaikuttaa sukupuolikäsityksiin etenkin maissa, joissa lainsäädäntö ei edistä tasa-arvoa.

  • 22.8.2019

    ”Kun onnistuu, on suomalainen, jos epäonnistuu, nähdään maahanmuuttajana” – Miltä suomalainen media näyttää maahanmuuttajan silmin?

    Suomalaisista perheistä tai elämäntavasta kertovissa jutuissa haastateltavat ovat lähes aina valkoisia, helsinkiläinen Suldaan Said Ahmed sanoo. Medialla on valtaa sen määrittelyssä, ketkä ovat ”meikäläisiä” ja ketkä jätetään ulkopuolelle.

  • 8.8.2019

    Nuoret rauhanlähettiläät käyvät vihanlietsontaa vastaan Irakissa ja Afganistanissa – Suomen tuella yritetään purkaa konfliktien luomia vastakkainasetteluja

    Vuosikymmeniä kestänyt väkivallan kierre kärjistää keskusteluilmapiiriä ja jakaa kansaa sekä Irakissa että Afganistanissa. Suomen rahoittamassa hankkeessa rekrytoidaan nuoria rauhanlähettiläiksi. 25-vuotias Hamid Sadra uskoo, että taide voi olla yksi tapa edistää rauhaa.

  • 29.5.2019

    Intian vaalit voittanut Nadendra Modi osaa vedota kansaan – Mennyttä maailmaa edustava kongressipuolue kärsi rökäletappion

    Intian pääministeri Nadendra Modi hyödynsi vaalikampanjassaan somea ja vältteli perinteistä mediaa. Modin hindunationalistinen BJP-puolue sai vaaleissa suurvoiton.