• 19.7.2018

    Raportti: Neste ja muut suuryritykset käyttävät laittomasti tuotettua palmuöljyä

    Indonesiassa raivataan suojeltuja sademetsiä palmuöljyplantaaseiksi. Laittomilla plantaaseilla tuotetuista öljypalmun hedelmistä valmistettua öljyä käyttävät monet tunnetut elintarvikejätit ja öljyfirmat, kertoo ympäristöjärjestöjen julkaisema tuore tutkimusraportti.

  • 5.7.2018

    Selvitys: Laki edellyttää yrityksiltä ihmisoikeuksien kunnioittamista yhä useammassa Euroopan maassa – ”Vapaaehtoisen yritysvastuun aika on ohi”

    Finnwatch vaatii myös Suomea säätämään kansallisen lain, joka velvoittaisi yritykset kunnioittamaan ihmisoikeuksia tuotantoketjussaan.

  • 12.6.2018

    Selvitys: Työntekijän osuus lenkkariparin tuotantokustannuksista yhä pienempi – järjestöiltä moitteita urheiluvaatebrändeille

    Urheilubrändit Nike ja Adidas saavat moitteita tuoreessa raportissa, jonka mukaan ne ja niiden sponsoroimat jalkapallojoukkueet vain rikastuvat samaan aikaan, kun alihankkijoiden tehtaiden ompelijat saavat surkeaa palkkaa.

  • 9.5.2018

    H&M:ltä vaaditaan elämiseen riittävän palkan maksamista ompelijoille – vuonna 2013 annettu lupaus ei ole pitänyt, sanovat järjestöt

    H&M:n tavoitteena oli, että tämän vuoden loppuun mennessä 850 000 sille vaatteita tekevää ompelijaa saisi elämiseen riittävää palkkaa. Vuosien varrella lupaus on kadonnut yhtiön verkkosivuilta, ja järjestöjen mukaan se yrittää vesittää koko tavoitteen.

  • 23.4.2018

    Selvitys: Vaatevalmistajat kertovat aiempaa avoimemmin tehtaiden olosuhteista – moni tunnettu brändi piilottelee tuotantoketjuaan

    Vaatevallankumousviikon kunniaksi julkistettu indeksi panee järjestykseen 150 vaatevalmistajaa sen mukaan, miten avoimesti ne kertovat tuotantoketjustaan. Moni on parantanut tapojaan, mutta osa sai nolla pistettä.

  • 4.4.2018

    Kysely: Yli puolet suomalaisista valitsee eettisen tuotteen

    Reilun kaupan merkin ja Joutsenmerkin kaltaiset vastuullisuusmerkinnät ovat tuttuja useimmille suomalaisille. Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan se näkyy myös ostopäätöksissä.

  • 28.3.2018

    Arkipäivän laitteet pursuavat konfliktiluonnonvaroja – kuluttaja voi silti tehdä muutakin kuin potea huonoa omaatuntoa

    Väitöskirjatutkija Ilari Aula vieraili Kongon mineraalikaivoksilla ja Nigerian öljyalueilla selvittääkseen, voiko kuluttaja vaikuttaa ostopäätöksillään kaukaisiin konflikteihin. Vastaus on kaikkea muuta kuin yksiselitteinen.

  • 21.2.2018

    Pikamuoti rasittaa sekä työntekijää että ympäristöä – suomalaisyritys ratkoo ongelmaa valmistamalla kierrätyskangasta Intiassa

    Halpavaatteet valmistetaan usein epäinhimillisissä olosuhteissa, ja ne päätyvät nopeasti jätteeksi. Suomalaisen Pure Waste -yrityksen perustaja Hannes Bengs uskoo, että muutos lähtee kuluttajista.

  • 11.1.2018

    Tutkimus: Epäeettisiä tuotteita ostetaan, koska kuluttajilla on lyhyt muisti

    Kuluttajat unohtavat ikään kuin tahallaan, että heidän ostamansa tuote on tehty lapsityövoimalla tai tuhoaa sademetsää, käy ilmi yhdysvaltalaistutkimuksesta.

  • 28.11.2017

    Eettisten konvehtien valikoima kasvanut suomalaiskaupoissa – Finnwatchin mukaan kunnianhimoa tarvitaan lisää

    Monista suomalaisista kaupoista löytyy nyt konvehteja, joiden sisältämä kaakao on tuotettu vastuullisesti. Finnwatchin mukaan yritysten pitäisi kuitenkin asettaa tavoitteekseen elämiseen riittävän toimeentulon takaaminen kaakaonviljelijöille.