• 19.9.2019

    Koulutustilastot ovat jumittaneet yli vuosikymmenen – Unesco: Nykymenolla 12 miljoonaa lasta ei pääse koskaan kouluun

    Köyhissä maissa 19 prosenttia 6–11-vuotiaista on poissa koulusta, rikkaissa taas vain kaksi prosenttia, käy ilmi Unescon tilastoista.

  • 30.8.2019

    Raportti: Alle puolet pakolaislapsista käy koulua – Mitä vanhempi lapsi, sitä vaikeammaksi kouluun pääsy muuttuu

    YK:n pakolaisjärjestö UNHCR vaatii lisää rahoitusta etenkin yläkouluille. Korkeakoulutukseen jatkaa vain muutama prosentti pakolaisista.

  • 26.8.2019

    Unicef: Koulujen sulkeminen kolminkertaistunut Länsi- ja Keski-Afrikassa vuoden aikana – Taustalla hyökkäykset koulujärjestelmää vastaan

    Kouluja käytetään aseellisten ryhmien tukikohtina. Ääriryhmät pitävät niitä myös ”länsimaisen” kasvatuksen tyyssijana.

  • 1.8.2019

    Norsunluurannikolla rakennetaan kouluja jätemuovista

    Norsunluurannikolla on aloittanut toimintansa tehdas, joka valmistaa muovijätteestä rakennustiiliä. Muovitiilistä on tarkoitus rakentaa maahan kouluja ja luokkahuoneita 25 000 lapselle ja samalla työllistää slummien naisia.

  • 25.6.2019

    Unicef: Konflikti estää yli 600 000 lapsen koulunkäynnin Kamerunissa – ”Monet lapset eivät ole astuneet luokkahuoneeseen kolmeen vuoteen”

    Kieliryhmien väliset kiistat ovat johtaneet humanitaariseen kriisiin Kamerunissa, jossa toista miljoonaa ihmistä tarvitsee jonkinlaista apua.

  • 31.5.2019

    Myanmarin Unicef: Lapset tarvitsevat suojelua Rakhinessa – Kouluja ei ole tarkoitettu armeijan käyttöön

    Rakhinen konfliktissa Myanmarissa on viime kuukausina kuollut useita lapsia. Konfliktin osapuolten tulisi huolehtia lasten turvalisuudesta eikä käyttää kouluja sotilastarkoituksiin, Unicef vaatii.

  • 30.4.2019

    Kestävästä kehityksestä tarvitaan lisää tietoa – Maailma.net ja Vikes alkavat kouluttaa kansanopistojen journalismin opiskelijoita

    Maailma.net ja Vikes järjestävät ensi lukuvuonna kansanopistojen toimittajaopiskelijoille kestävän kehityksen työpajoja. ”Suomea koskevista asioista ei voi kirjoittaa, jos ei ymmärrä globaaleja ilmiöitä eikä sitä, kuinka ne kytkeytyvät toisiinsa”, muistuttaa hankkeen koordinaattori Sanna Jäppinen.

  • 17.4.2019

    Suomessa halutaan koulutuksesta sekä vientivaltti että kehitysyhteistyön kärkitavoite – ”Mallimaan” menestystarinaa voi kuitenkin olla vaikea toistaa maailmalla

    Ulkoministeriön vetämä työryhmä haluaisi muun muassa koulutusvientiyritykset ja korkeakoulut mukaan parantamaan koulutusta kehitysmaissa. Tutkija Henna Juusolan mukaan koulutusviennin etiikasta pitäisi kuitenkin käydä enemmän ja avoimempaa keskustelua.

  • 2.4.2019

    Maailman parhaan opettajan palkinto ensimmäisen kerran Afrikkaan – Kenialaisen Peter Tabichin koulussa on 480 oppilasta ja yksi tietokone

    Miljoonan dollarin palkinto on tunnustus poikkeuksellisen lahjakkaalle opettajalle mutta myös muistutus ammattikunnan tärkeästä roolista yhteiskunnassa. Palkinnon voittanut Peter Tabichi on kertonut käyttävänsä palkintorahat muun muassa kunnollisen tietokoneluokan hankintaan.

  • 7.3.2019

    Syyrialaislapset opiskelevat Libanonissa robotiikkaa ja koodausta – Kotimaastaan paennut neurokirurgi haluaa rikkoa pakolaisiin liitetyt stereotypiat

    Fadi Alhalabin MAPs-järjestö haluaa antaa syyrialaislapsille paremman koulutuksen kuin nämä olisivat saaneet kotimaassaan. ”Yritämme saada heidän ajatuksensa muualle kuin siihen, että olemme vain pakolaisia ja uhreja”, hän sanoo. Oppilaiden piirustuksia on nähtävillä Helsingissä.