Koulu ei aina takaa oppimista

Useimmat lapset pääsevät kouluun, mutta monet eivät opi siellä lukemaan tai laskemaan, käy ilmi Unescon tilastoista.

(IPS) — Yli puolet maailman lapsista ei opi lukemaan ja laskemaan, vaikka moni heistä käy koulua, YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö Unesco raportoi.

Perustaitoja vaille jää 617 miljoonaa lasta. Heistä 387 miljoonaa on peruskouluiässä ja 262 miljoonaa myös käy koulua. Loput ovat lukioiässä ja heistäkin yli puolet opiskelee.

Oppimistulokset ovat heikoimmat Afrikassa, jossa ilman perustaitoja jää jopa 90 prosenttia peruskoululaisista, sekä Keski- ja Etelä-Aasiassa.

Kaikkien lasten pääsy kouluun on keskeinen osa YK:n kestävän kehityksen tavoitteita ja avain monen muun tavoitteen saavuttamiseen. Mutta se ei yksin riitä. Nyt on herättävä huomaamaan, että opetuksen laatu ratkaisee, Unescon tilastolaitoksen johtaja Silvia Montoya sanoo.

Nyt kun olet täällä...

... meillä on pieni pyyntö. Olemme laittaneet kaikki juttumme ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan korkealuokkaisesta journalismista. Lisätulot auttaisivat meitä kuitenkin tekemään entistä parempaa lehteä. Pyydämmekin, että tilaisit Maailman Kuvalehden printtiversion. Lehti on edullinen, ja samalla tuet tärkeää työtä oikeudenmukaisen maailman puolesta. Jos printti ahdistaa siksi, että maksullinen lehti on aina pakko lukea kannesta kanteen tai että sen takia pitää kaataa puita, laita läpykkä kiertoon mahdollisimman monelle ystävälle, sukulaiselle, tuntemattomalle. Pidemmittä puheitta, siirry tilaussivulle. Kiitos!