(IPS) — Yli puolet maailman lapsista ei opi lukemaan ja laskemaan, vaikka moni heistä käy koulua, YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö Unesco raportoi.
Perustaitoja vaille jää 617 miljoonaa lasta. Heistä 387 miljoonaa on peruskouluiässä ja 262 miljoonaa myös käy koulua. Loput ovat lukioiässä ja heistäkin yli puolet opiskelee.
Oppimistulokset ovat heikoimmat Afrikassa, jossa ilman perustaitoja jää jopa 90 prosenttia peruskoululaisista, sekä Keski- ja Etelä-Aasiassa.
Kaikkien lasten pääsy kouluun on keskeinen osa YK:n kestävän kehityksen tavoitteita ja avain monen muun tavoitteen saavuttamiseen. Mutta se ei yksin riitä. Nyt on herättävä huomaamaan, että opetuksen laatu ratkaisee, Unescon tilastolaitoksen johtaja Silvia Montoya sanoo.