Iranilainen Kayhan Kalhor (s. 1963) on viulun sukuisen kamanchehin virtuoosi. Hän on myös innoittanut rakentamaan vanhan perinneinstrumentin uuden, aiempaa laaja-alaisemman version. Suuri yleisö kuulee tätä shah kaman -nimellä kunnioitettua soitinta ensimmäistä kertaa loistavalla levyllä, jolla Kalhorin rinnalla dulcimerin ja kanteleen sukuista santouria soittaa Ali Bahrami Fard.
Teheranissa helmikuussa 2011 äänitetty albumi soi kamarimusiikillisessa hienostuneisuudessaankin väkevää, tummaa intohimoa, jonka voi mielensä mukaan tulkita kuvastavan rakkautta, surua, ahdistusta, vastarintaa, elämän pohjimmaisen traagisuuden tajuamista tai mitä vain väkivahvaa tunnetta tai ajatusta. Instrumentaalimusiikki antaa ymmärryksen vapauden. Tummaa sävyä tulee jo soittimista, kun santouristakin on käytössä harvinainen bassoversio.
Kalhorin saatesanat kansiläpyskässä ohjaavat huomion Iraniin ja levottomuuksien synkkään aikaan, jonka soundtrackiksi albumin väkisinkin mieltää. Taiteilija voisi palata vaivattomaan länteen, mutta jääkin kotimaahansa, kansansa rinnalle. Sitä on vaikea olla ihailematta. Musiikki kuitenkin puhuttelisi, vaikkei sen taustasta tietäisi mitään.
Kuuntele levy Spotifysta: